2016. február 15.

Házi hamburger (hamburgerzsemle, marhahúspogácsa és hamburgerszósz)

Imi nagyon szereti a hamburgert, de persze azt, aminek a pogácsája igazi húsból készül, nem húsnak nevezett utánzatból. A zsemléje pedig friss, helyben sütött pékáru, nem előrecsomagolt, tartósítószerrel teletömött, száraz buci.

Szerencsére egyre több helyen lehet minőségi, friss alapanyagból készült hamburgert enni, igaz, ezeknek az ára is elég borsos szokott lenni. De mit tegyünk ha sűrűbben tör ránk a vágy a hamburgerre mint ahányszor megengedhetjük magunknak? Vagy több tagú a család? Esetleg azon gondolkodunk hogy egy baráti összejövetelre mit készítsünk, amit nagy valószínűség szerint mindenki kedvel?


A megoldás: készítsünk házi hamburgert. Múlt hétvégén (és még azután hét közben is) ez volt az ebédünk és én magam is elcsodálkoztam, amikor kiszámoltam az 1 hamburgerre jutó költséget.

Saját kezűleg készítettem a zsemléket, a szószt, a marhahúspogácsákat is. Többféle zöldséget, cheddar sajtot, jalapeno paprikát, marhafelsálat vettem hozzá és még krumplit is sütöttem mellé. Összesen kb. 3800 Ft-ba kerültek a hozzávalók, ha ehhez hozzászámolom az elektromos áram és a gáz árát az arra a 2 órára (ebben benne van a zsemlék pihentetési, kelesztési ideje is) amíg elkészültem vele, akkor durván 4500 Ft összköltség lesz a végeredmény.

Ebből a 4500 Ft-ból 11 db kisebb-nagyobb hamburgert tudtam elkészíteni sült krumplival. 410 Ft hamburgerenként. Egész jó, nem? :)


Január elején Juditéknál hamburgereztünk és nagyon ízlett a buci, amit sütött hozzá. Azt mondta, Limara receptjéből dolgozott, így hát én is maradtam a jól beváltnál.

Hozzávalók a hamburgerzsemléhez:
- 2 dl langyos tej
- 2 evőkanál cukor
- 1 teáskanál só
- 4 dkg olaj
- 1 tojás
- 10 dkg joghurt
- 60 dkg liszt
- 2 dkg élesztő
+ a kenéshez 1 db tojás
   szóráshoz szezámmag

Mivel nekem nincs dagasztógépem, mint Limarának, ezért a tejet a cukorral együtt meglangyosítottam, belemorzsoltam az élesztőt és felfuttattam. Egy nagy tálba beleöntöttem a szobahőmérsékletű lisztet, az olajat, joghurtot, hozzáadtam a sót, a tojást és az élesztős tejet. Robotgéppel jól kidagasztottam, majd letakarva meleg helyen duplájára kelesztettem.


Miután megkelt, lisztezett felületre borítottam a tésztát, 11 részre vágtam (lehet több is, kevesebb is, ki mekkora zsemléket szeret) és egyenként zsemlévé formáztam. Sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztattam és ismét duplájára kelesztettem. Majd felvert tojással lekentem a tetejét, megszórtam szezámmaggal és 180 fokos sütőben kb. 18-20 perc alatt készre sütöttem.

Pontosan megfelelő állagú, tömör, mégis könnyű, édeskés tésztájú buci a végeredmény. 2 napig megőrzi frissességét, ha becsomagolva tartjuk. Utána mikróban vagy sütőben megmelegítve újra tökéletes állagú lesz. Teszteltem, hiszen napokig ettük a 11 db hamburgert (és nem untuk meg!).


Hozzávalók a marhahúspogácsához:
- 70 dkg darált marhahús (felsál, lábszár, stb.)
- 30 dkg darált marhafaggyú
- só
- bors
+ a sütéshez kevés olaj
   a feltétként ízlés szerint cheddar sajt, nekem kb. 20 dkg kellett 11 db húspogácsához

A legjobb, ha van egy olyan hentesünk, aki már a vásárláskor megdarálja nekünk a húst és a faggyút. A miénk ilyen. :) Szépen összekeverve kaptam tőle a darált alapanyagokat, nekem már csak annyi volt a dolgom, hogy sóval és borssal ízesítsem, 11 részre osszam és kerek, alul-felül ellapított pogácsákat formázzak belőlük.

Egy nagyobb serpenyőben kevés olajat hevítettem, rátettem egyszerre három húspogácsát és kb. 4 perc alatt megsütöttem az egyik oldalát. Megfordítottam, és mindhárom húspogácsára ráfektettem a sajtdarabkákat (szeleteket). További 3-4 percig sütöttem, ez alatt szépen ráolvadt a tetejére a sajt. Ezt így folytattam amíg elkészült minden húspogácsa.

A sütési idő attól függ, ki mennyire szereti átsülve a húst, illetve hogy milyen vastag pogácsákat formáztunk. Sütés után ízlés szerint további őrölt színes borssal megszórhatjuk a tetejét.


Már csak a hamburgerszósz van hátra. Judittól kaptam ennek is a receptjét, bár igazából ez is egy "ízlés szerint" készülő étel. A hozzávalókon kívül nem tudok mást írni, csak annyit, hogy mindenki a saját szája íze szerint keverje ki.

Hozzávalók a hamburgerszószhoz:
- tejföl
- majonéz
- ketchup
- esetleg egy kis mustár
- lilahagyma
- csemege uborka
- csipetnyi só
- kevés őrölt fehérbors


Ami lényeges: a csemege uborkát és a lilahagymát nagyon apróra kell vágni, ha van aprítógépünk, az a legjobb. Én egyszerre szoktam beletenni mindkét zöldséget és így együtt aprítom össze. Így ezek már össze is vannak keverve.

Beleöntöm a tejfölbe, majd hozzáadom a majonézt, egy kis ketchupot. Legutóbb mustárt is tettem bele, nem ártott meg neki. Csipetnyi sóval, őrölt fehérborssal ízesítettem.

Hamburgerbe és mártogatósnak is nagyon finom!


Nálunk a sült krumpli elmaradhatatlan a hamburger mellé. Mostanában úgy készítem, hogy sütés előtt megfőzöm. Nem puhára, éppen csak felforralom a vizet, 1-2 percig hagyom forrni és már le is szűröm. Csak ezután sütöm ki olajban vagy kókuszzsírban.

A mi hamburgerünkben most jégsaláta, ecetes lében eltett jalapeno paprika, lilahagyma, uborka és paradicsom erősítette a zöldségfrontot. Csalamádéval is érdemes kipróbálni, úgy egy kicsit retro hatású. :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése