2012. szeptember 7.

Őszibarack lekvár

Évek óta terveztem, hogy őszibarack lekvárt készítek. Olyan igazi, nagymama-félét, amiben nagy darabokban lehet gyümölcsöt találni. Gyerekkoromban a sárgabarack után az őszibarack volt a kedvenc lekvárom. Emlékszem, mindig csak egyfajtát lehetett kapni a boltban, talán a Kecskeméti Konzervgyár gyártotta. Néhány hónapja az egyik hipermarketünk a retro magyar termékeket népszerűsítette és természetesen felfedeztem az egyik polcon a régi kedvencemhez hasonló csomagolású őszibarack lekvárt. Nagyjából 1000 forintért! Ez az ár kb. 3 dl-es üvegre vonatkozott.


Gondolom sejtitek, hogy nem tudtam ellenállni neki, megvettem. És amikor felbontottam, már az illatán éreztem, hogy olyan mint régen. Akárcsak az íze. Ekkor határoztam el véglegesen, hogy csinálok magunknak, mert kicsit durva lenne mindig annyi pénzt kiadni érte. Igaz, Imi előre figyelmeztetett, hogy ugyanolyan biztos nem lesz, mert a "gyári" lekvárokban vannak ilyen-olyan ízfokozók és egyéb adalékanyagok bármennyire is azt hirdetik, hogy csak természetes alapanyagokból készült. 


Na de ez nem tántoríthatott el engem. Anyukám, a nagy piacrajáró felajánlotta, hogy vesz nekem őszibarackot hét közben, mert akkor olcsóbb. Ő már nyugdíjas, így neki teljesen mindegy, hogy melyik nap látogatja meg az újpesti piacot. Én a munka miatt csak hétvégén tudnék eljutni oda, amikor köztudottan drágább minden.

Hatalmas barackokat vett 350 Ft/kg áron, gyönyörűek voltak. Kívülről. Sajnos a belsejük hagyott egy kis kívánnivalót maga után, nem volt túl lédús. De úgy voltam vele: egy életem egy halálom, most már nem hátrálok meg, a kitűzött célt elérem. Nekem őszibarack lekvár KELL!


Egy szerdai napon álltam neki, munka után. Már többször csináltam így lekvárt, tudtam, hogy nem tart sokáig, mert én éppenhogy csak össze szoktam rottyantani, nem főzöm órákig. A gyümölcs tisztítása, aprítása veszi el mindig a legtöbb időt. És ezúton szeretnék reklamálni, hogy a lekvárkészítő segédem, Mazsi nélkül kellett dolgoznom, mert a "hivatal" robotmunkára kényszerítette késő estig.

Hozzávalók:
- 4 kg őszibarack (tisztítás, magozás után)
- kb. 30 dkg cukor
- 1 csomag Dr. Oetker dzsemfix szuper 3:1 (a tartósítás kedvéért)

Tehát a gyümölcsöt megmostam, meghámoztam, kimagoztam és feldaraboltam. Rétegesen helyeztem egy nagyobb lábasba: barack, pici cukor, barack, pici cukor... egészen addig amíg elfogyott. Feltettem főni, le is fedtem. Hamarosan elkezdett levet ereszteni. Időnként megkevertem, hagytam hogy összeessen a barack. Nagyjából 1,5 órát főztem, ekkor botmixerrel kissé összeturmixoltam benne a gyümölcsöt. Vigyáztam, hogy maradjanak benne viszonylag nagy darabok.

Még kb. fél órát rotyogtattam, addigra elég pépes lett. Beleszórtam a dzsemfixet, ezzel is összefőztem.

Ekkor egy lábasba kétujjnyi vizet engedtem és feltettem melegedni benne az előzőleg elmosott, fertőtlenített, megszárított üvegeket. Kb. 10 perc múlva beletöltöttem az üvegekbe a lekvárt. Celofánnal és üvegfedővel lezártam, 5 percre fejre állítottam mindegyiket, majd egyesével újságpapírba csomagoltam és mehettek dunsztolódni a takarók közé néhány napra.


7 kis üveg lett ebből a mennyiségből. Nem mondom, hogy nem lehetett volna finomabb, de ez azt hiszem csak a gyümölcs minőségétől, érettségétől, lédússágától függ. Megkóstoltuk, és biztosan állíthatom, hogy el fog fogyni, de jövőre újra próbálkozok. Ez most egy kicsit sűrűre sikerült, valamivel hígabbat szerettem volna készíteni.

Zárásképpen pedig egy kis kamramustra következik. Tulajdonképpen a lekvárjaimat szerettem volna fotózni, de sikerült a felső polcot is megörökíteni, ahol befőttek, savanyúságok sorakoznak. Illetve a két évvel ezelőtti szilvalekvár, mert az már nem fért az alsóra.


Nem lehet panasz a lekvárválasztékra, nálam megtalálható mindenféle. Van köztük 2009-es, 2010-es, 2011-es és 2012-es. Minden évben 2-3 félét teszek el, és ajándékba is szoktam kapni. Egész szép gyűjtemény összejött. A fotón még nem látható az őszibarack lekvár, de a többi balról jobbra a következő:
- sárgabarack
- szilvapálinkás-fahéjas ringló
- szedres őszibarack
- eper (a szedres őszibarack tetején)
- fahéjas-muskotályos körte
- fahéjas-almás szilva
- meggy
- sütőtökös narancs (a meggy tetején)
- szeder
- mandulás-marcipános szeder (a szeder tetején)
- őszibarack csatni


Lehet válogatni. :) Idén még egy lekvárt tervezek befőzni, de az legyen meglepetés. Különlegesség lesz.




6 megjegyzés:

  1. hűha, csak tátom a számat!!! lassan lekvárgyáros lesz belőled, fantasztikus a kínálat!

    VálaszTörlés
  2. Le a robotmunkával! Éljen a lekvárkészítés! :D Hajrá tesókám, csak így tovább! :)

    VálaszTörlés
  3. Eszti: Én szeretném a mandulás-marcipános-szedresest ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt nem én csináltam. :) A Kézműves Magyar Ízek vásárában vettem és úgy őrizgetem mint egy kincset. De veled megosztanám :)

      Törlés