2012. szeptember 17.

Ételízesítő házilag

Most pedig következzen egy olyan recept amit már nagyon sokan vártok, legalább annyira kíváncsian mint amilyen kíváncsi én lettem, amikor anyukám közölte, hogy idén házi készítésű ételízesítőt fog készíteni. Hallottam már ilyenről, de nem volt túl sok bizodalmam hozzá. Sajnos eléggé szeretem a "gyári" ételízesítőket és nem hittem benne, hogy ez a házilag gyártott zöldségkeverék ki tudja váltani a jó kis ízfokozókat amihez már annyira hozzászoktam.


Végül is tulajdonképpen az egészségesebb táplálkozás jegyében találta ki anyukám ezt az új projektet. Mert nemcsak én, hanem apukám is gyakran nyúl a kamrapolcon az E-kben (nem E vitamin!) gazdag leveskockák után, ha főz valamit. Márpedig ő elég sűrűn főz. És tegyük hozzá: a házi készítésű ételízesítő nemcsak egészségesebb, hanem olcsóbb is, még akkor is ha elég sok minden kell hozzá.

Hozzávalók:
- 1 kg sárgarépa
- 1 kg fehérrépa
- 1 kg paprika
- 1 kg paradicsom
- 1 kg vöröshagyma
- 2-3 nagyobb fej fokhagyma
- 4 db nagyobb zeller
- 50 dkg karalábé
- 50 dkg karfiol
- 50 dkg kelkáposzta
- sok petrezselyem zöldje
- ízlés szerint zeller zöldje
- ízlés szerint lestyán
- 1 kg só

Anyukám nem ragaszkodott szó szerint a mennyiségekhez, hiszen volt amiből 10-15 dkg-val többet sikerült vennie, azt mind beletette a keverékbe.


A legtöbb időt a tisztítás, hámozás vette el, ez után már viszonylag egyszerű volt a munka, mert anyunak van egy szuper aprítógépe, amibe egymás után dobálta be a zöldségeket és vágta nagyon apróra. Akinek nincs ilyen, annak sajnos kicsit macerásabb lesz ez a folyamat, de ne adjátok fel, mert húsdarálón is le lehet darálni mindent és megéri! Nagyon finom lesz a végeredmény! De ne szaladjunk annyira előre.

Tehát anyukám mindent felaprított, majd egy jó nagy tálban a sóval alaposan összekeverte a zöldségeket. Ezután konyharuhával lefedte a tálat és majdnem egy napot állni hagyta. Levet fog ereszteni, ami jó, mert az lesz a konzerválólé.

Másnap kimosott, fertőtlenített üvegekbe töltötte a zöldségeket, az időközben eresztett levet is elosztotta az üvegekben. Nem kell dunsztolni, azonnal mehet a kamrapolcra.

Anyunak 19 kisebb, kb. 3 dl-es üveg és 2 db 7,5 dl-es üveg lett tele ebből a mennyiségből.


Én még nem raktam fel a kamrapolcra azt amit kóstolónak kaptam. Azonnal megbontottam. Ahogy kinyitottam az üveget, azonnal éreztem a "gyári" ételízesítő illatát, de sokszorosan. És nem volt mellette az a jellegzetes adalékanyag illat. Csak a finom, friss zöldségek.

De még mindig szkeptikus voltam! Megkóstoltam egy kiskanálnyit belőle. Sósnak sós, gondoltam azzal nem lehet baj, ez a része ki tudja váltani az ételízesítőt. Aztán elmúlt minden kétségem, mert már többféle ételben kipróbáltam (az első üveg majdnem el is fogyott) és nagyon jó! Biztos vagyok benne, hogy pillanatok alatt el fog fogyni nálunk ez a mennyiség és könnyű lesz átszokni rá. Egyáltalán nem zavaró a ledarált zöldségek darabossága az ételben, főleg ha mondjuk töltött paprika gombócába teszem bele, mert ott szinte nem is látszik. De ad egy különlegesen finom ízt az ételeknek.

Nem túl szép látvány, de azt hiszem, nélkülözhetetlen lesz ezentúl az étrendünkből. 



7 megjegyzés:

  1. és eláll minden hőkezelés nélkül? várom a folyamatos beszámolókat, mert ha igen, akkor rávetem magam a gyártásra:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elvileg eláll, mert a sós lé konzerválja. Kb. 2 hete készült el még csak, úgyhogy sajnos saját tapasztalatunk még nem igazán van, de mindenhonnan azt halljuk, olvassuk, hogy semmiféle más tartósító eszköz nem kell hozzá.

      Törlés
    2. Csincsilla: eláll, idén nyugodtan tegyél el belőle néhány kilónyit!

      Törlés
  2. Gondolom, azért megkóstoltad. Úgy számolom, kb. 7 kiló hasznos anyaghoz lett adva 1 kiló só. Ennek elégnek kell lennie ahhoz, hogy ne romoljon meg. Mivel krémes állagúnak látom, egy kis üveggel kipróbálnék belőle olajos keveréket is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, már jó pár üveggel elfogyott belőle amióta elkészült :) Nagyon finom, főzelékektől kezdve levesekig mindenbe használtam már, sőt húst is pácoltam benne. Nem krémes az állaga, inkább darabos, csak a só miatt kieresztették a zöldségek a levüket, így egy kis lé is keletkezett rajta, tulajdonképpen ebben a lében van tartósítva. Szerintem nagyon sokáig eláll ha nem bontjuk fel az üveget. Felbontás után hűtőben tárolom.

      Törlés
  3. Én a sót kihagyva kis adagokban lefagyasztom és így egészségesebb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen az ötletet, lehet, hogy kipróbáljuk így is. :)

      Törlés