2012. szeptember 25.

Fokhagymás sült cékla

Úgy láttam, sikerült felkeltenem a figyelmet a Facebook-on ennek a különleges köretnek a fotójával, így hát nem is várakoztatok tovább senkit, már jelentkezem is a recepttel.

Picit azért megnyugodtam, mert kiderült, hogy nem csak számomra volt újdonság így elkészítve a cékla. Mindig is szerettem, de csak savanyúságként ettem eddig. Mostantól viszont változik a helyzet! Gyakran fogom elkészíteni sütve, mert nagyon-nagyon finom lett.


És amelllett, hogy finom zöldség, jelentős élettani hatásai is vannak. Tudtátok például, hogy:

"A cékla gyógyhatásai: vérképző, a sav-bázis egyensúlyt, a máj anyagcsere folyamatait szabályozza, valamint tumorsejtek szaporodását gátló hatása is van. A céklát főként salátaként, ételkiegészítőként fogyasztják - sajnos nagyon kis mennyiségben - a növény gyógyhatása kevéssé ismert. Igaz, a népi gyógyászatban régóta vérképzőnek tartották. A huszadik századi orvosok babonának tartották, mígnem klinikai vizsgálatok igazolták, hogy a népi megfigyelés igaz.

Mivel kiderült, hogy a céklalé valóban segít a vörösvérsejtek regenerálásában és szaporodásában, sok helyen kiegészítő gyógymódként ajánlják vérszegénység, leukémia és malária esetében. Alfréd Vogel svájci gyógynövényszakértő szerint a céklalé kiváló influenza és hűlés elleni szer, ezen túlmenően sikeresen alkalmazható a nyirokrendszer daganataiban, a magas vérnyomás kezdeti stádiumaiban, valamint vakbél irritációja esetén. 1961-ben nagy nemzetközi érdeklődést váltott ki dr. Ferenczi Sándor felfedezése, aki állatkísérletekben megfigyelte, hogy a cékla vörös festékanyaga - a betain - tumorellenes hatású. A humánkísérletekben, a kemoterápán átesett páciensek vérképe (amely a kezelések hatására romlik) jelentős javulást mutatott néhány hetes céklalé kúra után."


A következő lépés biztos az lesz, hogy megkóstolom a céklalevet is, de most nagyon örülök annak, hogy Imi kolléganője, Andi elküldte nekem ezt a receptet. Náluk otthon a család már régóta imádja így a céklát és most már megértem, hogy miért. Az elkészítése is nagyon egyszerű, a legmacerásabb dolog az egészben a cékla megtisztítása, feldarabolása, de az is csak azért, mert szép bordóslila lesz utána minden amihez hozzáér a zöldség. :)

Hozzávalók:
- 0,5 kg cékla
- 5 evőkanál olívaolaj
- 5 evőkanál balzsamecet
- 5-8 gerezd fokhagyma
- 1 marék oregano
- 1 evőkanál méz
- só, bors

A céklát megtisztítottam és mivel elég nagy gumók voltak, feldaraboltam nagyjából egyforma méretűre. Egy üveg sütőtálba helyeztem a darabokat egymás mellé.

A fokhagymát szintén megtisztítottam és felkarikáztam. Ezzel és a felaprított friss oreganoval megszórtam a céklát.

A balzsamecetet összekevertem az olajjal, mézzel, sóval, borssal és a keverékkel leöntöttem a zöldséget.

Így nézett ki ekkor:


200 fokra előmelegített sütőbe toltam a lefedett sütőtálat és legalább háromnegyed órán keresztül hozzá sem nyúltam. Jó kis étel, el lehet végezni mellette más dolgunkat is, miközben sül. :)

Amikor először megnéztem, még nem találtam puhának, így tovább sütöttem még kb. fél órát. Közben isteni fokhagymás illatok szálltak a sütőből.


Tehát nekem majdnem másfél óra kellett mire megpuhult, de ez a cékla érettségétől függ leginkább.

Rántott csirke és petrezselymes rizs mellé ettük még langyosan. Úgy is nagyon finom volt, de hidegen is ugyanolyan jó. Hűtőben több napig is eláll!



8 megjegyzés:

  1. Még az én érdeklődésemet is felkeltette. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudom, hogy nem szereted a céklát, de ez tuti ízlene neked.

      Törlés
  2. imádom az ilyesmit, jó hogy eszembe juttattad. az a kár csak, hogy ilyen sokáig kell sütni, de isteni finom lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem pont az volt szimpatikus benne, hogy sokáig sült és közben mást is csinálhattam, nem kellett a tűzhely mellett állni :) Tényleg isteni. Már várom a következő céklaszállítmányomat, hogy süthessek újra.

      Törlés
  3. Valóban, megettem 3 gerezdet is!! :)

    VálaszTörlés
  4. Ha nincsen friss oreganóm, milyen más fűszerrel helyettesíthetem? A szárított oreganó is jó?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a szárított oregano is tökéletes! Sőt Andi, akitől a receptet kaptam, azt mondta, hogy ő még bazsalikomot, kakukkfüvet és köményt is szokott hozzáadni. Lehet kísérletezni bátran. :)

      Törlés