2012. szeptember 19.

Töltött kolbásztök


Kicsit megmosolyogtató a neve ennek a tökfajtának, de legalább felvilágosodtam, hogy létezik ilyen is. :) Egyik nap Imi megkérdezte, hogy hallottam-e már róla, én meg kinevettem, hogy ugye ez csak valami poén? De amikor hazahozott egy ilyent a munkahelyéről, akkor már tudtam, hogy komolyan beszél.



Kíváncsiságból feltettem a fotóját blogunk Facebook oldalára és megkérdeztem, hogy valaki ismeri-e ezt a tököt. Egyik kedves olvasónk, Tibor ezt a választ adta:
"Kolbásztök. Ha levág az ember egy darabot belőle felhasználásra, akkor is tovább nő. Csak legyen magas napos hely futtatni, meg jó vízgazdálkodású káliumban gazdag trágyás föld."
  
Márpedig ez a tök nő, mint a bolondgomba. Amit Imi hazahozott, az is volt vagy egy méter hosszú. Egy kedves beszállító partnerüktől kapta, aki saját lakhelyén árul villamossági alkatrészeket és ezek szerint még tököt is termeszt mellette. (Ezt egyébként biztos megirigyelné Poirot is, bár ő inkább dísztököt szeretett volna termeszteni nyugdíjas éveiben.) Ja és nem elhanyagolandó tény, hogy nagy kutyabarát. Azt üzente nekem Imivel, hogy rántsam ki a kolbásztököt de úgy, hogy felszeletelés után ne sózzam be, hogy ne eressze ki a levét, csak a panírozáshoz használt tojásba tegyek sót. 

A tanácsa egy részét megfogadtam: a tök felét kirántottam, de én megsóztam felszeletelés után, mert úgy gondoltam, túlságosan natúr íze lenne, ha nem szívna magába egy kis sót 1-2 órán keresztül. Nem bántam meg, finom volt, mint a rántott patisszon. És egyáltalán nem eresztett sok levet a só miatt.



Mivel kettőnknek egy ebédre sok lett volna az egész 1 méteres zöldség, ezért a másik feléből egy másik alkalommal töltött tököt csináltam. Nem keresgéltem hozzá receptet, rögtönöztem. Beletettem mindent, amit én jónak gondoltam és annyira jól sikerült, hogy mindenképpen meg fogom ismételni. De ehhez most le kell írnom a receptet, mielőtt elfelejtem. :)

Azok a mennyiségek, amiket most megadok, 4 személyre szólnak, én a felét vettem mindenből.

Hozzávalók:
- 1 hosszú kolbásztök (kb. 1 méteres)
- 40 dkg darált sertéshús
- 2 paradicsom
- 2 paprika
- 2 marék rizs (lehet női és férfi marék is :) )
- 1 póréhagyma
- 2 kicsi vagy 1 nagyobb konzerv sűrített paradicsom
- só
- bors
- 1 csokor petrezselyem
- olaj
- tejföl
- sajt

Én a sót és a borsot anyukám ételízesítőjével helyettesítettem, tulajdonképpen ez volt az első alkalom, amikor "élesben" próbáltam ki. Nagyon bevált, finom ízt adott a tölteléknek.


A tököt meghámoztam rövidebb darabokra, majd kettévágtam. A belsejüket kikapartam és felaprítottam. Mivel nagyon puha és nem túl nagy a magja, ezért érdemes a belső részt is felhasználni.
Tehát kis csónakokat csináltam a tökdarabokból, majd egy tűzálló tálba helyeztem egymás mellé, aláöntöttem egy kis vizet, lefedtem és 250 fokra előmelegített sütőben elkezdtem párolni.

Közben elkészítettem a tölteléket. Az olajon megpirítottam a darált húst, kevés vízzel felöntöttem és hozzáadtam a kikapart és felaprított tökbelsőket. Sóztam, borsoztam (illetve ételízesítővel fűszereztem) és fedő alatt félpuhára pároltam a húst.
Ezután belekevertem a karikára vágott póréhagymát, a kis kockára vágott zöldpaprikát, a rizst és a sűrített paradicsomot.

Amint megpuhult a hús és a rizs, hozzáadtam a felaprított paradicsomot és a szintén apróra vágott petrezselymet. Még egyet rottyantottam rajta.

Az időközben félig megpuhult tököket megtöltöttem a húsos keverékkel, pótoltam alattuk az elpárolgott vizet és ismét lefedtem a tálat. Körülbelül 20-25 percre visszatoltam a sütőbe, amíg teljesen puhára párolódott a tök. Ekkor megkentem a tetejüket tejföllel, amiben elkevertem egy kis reszelt sajtot és már fedő nélkül pirulásig sütöttem.


Nagyon finom lett! Kissé édeskésebb ízűnek éreztem ezt a tököt mint a cukkinit, de ezt nagyon jól ellensúlyozta a zöldséges-húsos töltelék íze. Viszont kissé kevésnek bizonyult a fél kolbásztök kettőnknek egy ebédre, még így is, hogy megtöltöttem, sőt a töltelékből ki is maradt valamennyi. Azt a tökök mellé kanalaztam és úgy sütöttem meg. Tehát legközelebb nagyobb adagot fogok készíteni, mert egészen biztosan elfogy. :)



3 megjegyzés:

  1. Mi is termelünk ilyen tököt. Szeretjük rántva, töltve, de legfinomabb, ha srég szeletekre vágjuk kb. fél cm vastagra, megsózzuk és állni hagyjuk a sóval. Kukoricalisztbe forgatjuk a levétől leitatott szeleteket, és forró olajban kisütjük. Nagyon finom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szépen köszönöm a tippet, ki fogom próbálni így is. :) Idén is kaptunk egy szép hosszú kolbásztököt, szóval most már mondhatom, hogy bekerült az étrendünkbe. :)

      Törlés
  2. ha fel van karikázva, kivágva a magja, azt megtölteni és úgy kirántani.Úgy is finom..

    VálaszTörlés