2015. október 5.

Fahéjas fátyolkalács

A fahéjas fátyolkaláccsal közös pályafutásom úgy indult, hogy Imi átküldött nekem egy linket róla a következő kérdéssel együtt: "Nem szeretnéd ezt megsütni?". Már hogyne szerettem volna! Az első pillanatban láttam, hogy egy nagyon mutatós és végtelenül egyszerű kelt tésztás sütiről van szó. Rövid kutakodás után ráakadtam a recept eredeti forrására és külön megörültem, hogy a nyomok Rupáner-Gallé Margó oldalára vezettek. Nagyon szeretem Margó süteményeit, eddig akármelyiknek olvastam a leírását, mindegyikről azt gondoltam, hogy nekem szólnak. Nekem, aki állandó időhiányban szenved és csak a legritkább esetben szereti cifrázni a dolgokat.

Ismét nem csalódtam benne. Annyira tudtam, hogy tökéletes recept lesz, hogy rögtön két adagnak álltam neki. Egyet magunknak sütöttem, egyet meg anyuéknak. Ilyen lett:



Közben megállapítottam, hogy valószínűleg gumibelsőben éltem az elmúlt hetekben, mert különböző fórumokat olvasgatva kiderült, hogy ezt már mindenki megsütötte, én nagyon le vagyok maradva. Csak hümmögtem magamban, hiszen még fotót sem láttam erről a kalácsról Imi kérdése előtt, nemhogy a recepttel nem találkoztam. Na mindegy, jobb későn mint soha, gondoltam, és nekiálltam megsütni a két adagot.

Hozzávalók a tésztához (1 adag, vagyis 1 db püspökkenyér sütő formához):
- 37,5 dkg liszt
- 2,5 dl tej
- 1 csomag szárított élesztő (7 g)
- 1 púpos evőkanál kristálycukor
- 5 dkg vaj
- 1 tojás
- 1 mokkáskanál só

Hozzávalók a töltelékhez:
- 8 dkg kristálycukor
- 7 dkg vaj
- 2 csapott teáskanál őrölt fahéj


A tejet a vajjal és  cukorral együtt kevergetve felmelegítettem a tűzhelyen egy lábasban. Nem szabad forrnia, csak annyira legyen meleg, hogy elolvadjon benne a cukor és a vaj. Ezután langyosra visszahűtöttem.

A lisztet, a sót, az élesztőt, a tojást egy tálba tettem és összekevertem. Hozzáöntöttem a langyos tejet és az egészet sima tésztává összedolgoztam. Megliszteztem a tetejét és konyharuhával letakarva szobahőmérsékleten 40 percig pihentettem.

Közben egy püspökkenyérsütő formát kivajaztam, a cukrot elkevertem a fahéjjal és a vajat felolvasztottam.

A tésztát lisztezett felületre borítottam és kb. 30 x 50 cm-es téglalappá nyújtottam. Megkentem az olvasztott vajjal és megszórtam a fahéjas cukorral, úgy hogy mindkettőből kihagytam 1-1 evőkanálnyit.


A tésztát a rövidebbik oldalával párhuzamosan 6 egyenlő szélességű csíkra vágtam, a csíkokat egymásra fektettem, majd az így kapott csíkot is 6 egyforma szélességű darabra vágtam.

Ezt a 6 emeletes darabot egymás mellé sorakoztattam a sütőformában. Meglocsoltam a tetejét a maradék olvasztott vajjal és rászórtam a maradék fahéjas cukrot is. További 40 percig kelesztettem a formában.

Közben előmelegítettem a sütőt 175 fokra és a 4 perc leteltével kb. 25 perc alatt megsütöttem a kalácsot, illetve kalácsokat, mert természetesen én a fenti mennyiségek dupláját készítettem el külön-külön adagként.


Fenséges fahéjas illat szállt közben a lakásban. A végeredmény pedig... hmmm, nagyjából leírhatatlan. Lágy kalácstészta (még másnap is), puha, foszlós állag, rétegenként le lehet fejteni egymásról. Mi mondjuk kicsit kevésnek találtuk a fahéjat benne, de tanultam az esetből és legközelebb többet teszek bele. De ezen kívül minden TÖKÉLETES benne!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése