2015. június 26.

Tepertőkrémes pogácsa

Hajtogatott, leveles tepertős pogácsa egy kicsit újragondolva. Rögtön itt az elején szeretném megköszönni Papikné Veress Andinak, hogy a Nosaltyn is publikálta családja fantasztikus pogácsareceptjét és így gyorsan rátalálhattam, amikor a keresőbe beírva tepertős pogácsa recepteket kerestem. Ha megnyitjátok a linket, egyből tudni fogjátok, hogy miért esett az övére a választásom. Ránéztem a fotóra és szinte a számban éreztem a lágy, puha pogácsa ízét.


Az enyém nem lett ilyen szép, viszont különleges ízvilágot kapott. A recept tökéletes, minden mennyiség pontos benne, csak én egy kicsit megvariáltam, szokásom szerint. Sima, darált tepertő helyett tepertőkrémet kentem a tésztára, ami nem is volt igazán krémes.

Az egész úgy indult, hogy volt otthon két maréknyi libatepertőm és egy zacskónyi házi, sertésből készült, ami sajnos nem nyerte el a tetszésünket. Kissé száraz volt és már nem a legfrissebb eresztés. Gondoltam egyet és ledaráltam, gondoltam, majd tepertőkrémnek elkészítve elfogy. Nem fogyott. Ekkor jött a pogácsaötlet és ez bizonyult a legjobb döntésnek!


Hozzávalók a pogácsához:
- 1 kg liszt
- 5 dkg élesztő
- 1 evőkanál cukor
- 0,5 liter tej
- 2 teáskanál só
- 2 db tojássárgája
- 10 dkg vaj
+ a tetejére 1 tojás

Egy nagy mély edénybe beletesszük a lisztet, elmorzsoljuk benne a vajat. Hozzáadjuk a tojások sárgáját és a sót. A tejet a cukorral együtt meglangyosítjuk, felfuttatjuk benne az élesztőt. Ezt is beleöntjük a tálba. Jó alaposan összedolgozzuk, megdagasztjuk a tésztát. A tálat konyharuhával letakarjuk és meleg helyen kb. 1 óra alatt duplájára kelesztjük a tésztát.


Hozzávalók a tepertőkrémhez:
- 50 dkg tepertő
- 3 evőkanál mustár
- 1 kis fej lilahagyma
- 1 kávéskanál bors
- só ízlés szerint
- 2 evőkanál margarin ha túl száraz a tepertő (nekem az volt)

Közben elkészítjük a tepertőkrémet: ledaráljuk a tepertőt és egy tálba tesszük. Hozzáadjuk a mustárt, borsot, sót és a megtisztított, apróra vágott hagymát. Villával összedolgozzuk. Ha túl száraz a tepertő, kiegészíthetjük néhány kanál margarinnal, hogy könnyen kenhető legyen és összeálljon.

A megkelt tésztát lisztezett felületre borítjuk, átgyúrjuk és kb. 1 cm vastag téglalappá nyújtjuk. Tetejét megkenjük a tepertőkrémmel, majd meghajtogatjuk: először alulról-felülről hajtjuk középre, majd jobbról-balról is. Letakarva 20 percig pihentetjük, azután újra kinyújtjuk, újra meghajtogatjuk.

A pihenő után kb. másfél centisre nyújtjuk, tetejét késsel vagy pogácsaszaggatóval berácsozzuk, majd ízlés szerinti méretre kiszaggatjuk. Sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztatjuk, tetejüket a felvert tojással lekenjük.

Amíg bemelegszik a sütő 180 fokra, tovább pihentetjük a pogácsákat. Végül a meleg sütőben kb. 25 perc alatt készre sütjük.


Isteni finom! Abszolút nem csalódtam a receptben. Meg kellene várni míg kihűl, hiszen a kelt tészta önmagában sem könnyű, hát még tepertővel, de garantálom hogy mindenki langyosan fogja megkóstolni. Egyszerűen nem lehet neki ellenállni. Ki fogom próbálni Andi eredeti receptje szerint is, de egyelőre a tepertőkrémes változatra érkeznek a megrendelések barátainktól. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése