2016. március 16.

Zabpelyhes-lenmagos kenyér teljes kiőrlésű liszttel

Az utóbbi hetekben rászoktam a kenyérsütésre. Azóta nem vettem boltban kenyeret, saját készítésűt eszünk. Nagyon jó kis móka, mert azon kívül, hogy jól is lakunk, még a lehető legváltozatosabban, a bolti ár töredékéért tudok előállítani teljes kiőrlésű liszttel, mindenféle magvakkal feltuningolt kenyereket.



A teljes kiőrlésű zabpelyhes kenyér receptjét Limaránál találtam, ebből indultam ki. Én még egy kis lenmagot is tettem bele, mert nagyon szeretem péksüteményekben. Valamint 20 dkg teljes kiőrlésű rozslisztet használtam a kenyérliszt mellett.

Ehhez a kenyérhez is kell öregtészta. Ennek az elkészítési módját például a paprikás kiflinél olvashatjátok.




Hozzávalók a kenyérhez:
- 25 dkg BL80 kenyérliszt
- 20 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
- 5 dkg zabpehely
- 1 teáskanál búzasikér
- 25 dkg öregtészta
- 2 teáskanál só
- 2 evőkanál olaj
- 1 evőkanál lenmag
- 1 teáskanál méz
- 10 dkg tejföl
- kb. 3 dl víz
- 1,2 dkg friss élesztő

A liszteket, a sikért, a sót, lenmagot és a zabpelyhet egy tálba tesszük, közepébe mélyedést készítünk. Beleöntjük a tejfölt, olajat, mézet, vizet. Rácsipkedjük az öregtésztát és rámorzsoljuk az élesztőt. Kb. 15 perc alatt sima, fényes, nem ragacsos tésztát dagasztunk belőle. Vékonyan kiolajozunk egy tálat, beletesszük, letakarjuk és szobahőmérsékleten kb. 40 percig kelesztjük a tésztát.


Ezután enyhén lisztezett felületre borítjuk, átgyúrjuk és kettévágjuk a tésztát. Letakarjuk és 10 percig pihentetjük. Tiszta konyharuhával kibélelünk két darab körülbelül egyforma tálat. A pihentetett tésztákból cipót formázunk és fejjel lefelé a kibélelt tálakba tesszük. Az egyiket hűtőben pihentetjük tovább, a másikat szobahőmérsékleten hagyjuk. Kb. 60 percig kelesztjük.

A sütőt előmelegítjük 250 fokra. Limara egy vaslábast ajánl sütőformaként, én egy kerek jénai tálat béleltem ki sütőpapírral. Belefordítjuk a megkelt tésztát, késsel bevagdossuk a tetejét, lefedjük a tálat és betoljuk a sütőbe.

A sütési idő kb. 40 perc. 20 perc után kivesszük a hűtőből a másik cipót, hagyjuk hogy átmelegedjen szobahőmérsékleten. Amint megsült az első kenyér, kiemeljük rácsra és a helyére fordítjuk a másikat. Ezt is megsütjük.


Íme, így néz ki belülről. Még harmadik-negyedik nap is olyan jó enni! Nem szikkad meg mint a bolti kenyér. Örülök, hogy új hobbit találtam magamnak. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése