2016. március 28.

Tönkölyös fonott kenyér magvakkal

Íme legújabb kenyerem, amelyet húsvétra is megsütöttem. Nagyon megtetszett Limaránál ez a fonott forma. Kenyérfélék készítésénél még soha nem alkalmaztam fonást, csak kalácsnál, de ezentúl bátran használni fogom, mert nagyon feldobja a külalakját. Belsőre szerintem éppolyan finom mintha egyszerűen cipónak formáztam volna.


A tönkölyliszt miatt nem lett túl könnyű szerkezetű a kenyér, inkább úgy mondanám: kiadós. Egy szelet elég belőle egyszerre. :) Amikor először készítettem, ketten majdnem egy hétig ettük, igaz amúgy sem fogyasztunk egy nap túl sok kenyérfélét. A pirított magkeverék nagyon jót tesz neki, ki nem hagynám belőle.

Hozzávalók:
- 35 dkg BL80 kenyérliszt
- 10 dkg teljes kiőrlésű tönköly búzaliszt
- 10 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
- 20 dkg öregtészta
- 1,5 teáskanál só
- 2 evőkanál olaj
- 14 dkg sűrű joghurt
- kb. 2,5 dl víz
- 1,2 dkg friss élesztő
- 2-3 evőkanál pirított magkeverék

Az öregtészta elkészítési módját például a paprikás kifliről szóló bejegyzésemben olvashatjátok.


Egy nagy tálba beletesszük a liszteket, sót, ezeket összekeverjük. Közepébe mélyedést készítünk és jöhet bele a joghurt, olaj és 2,5 dl víz. A tetejére csipkedjük az öregtésztát és rámorzsoljuk a friss élesztőt. Dagasztógéppel alaposan összedolgozzuk, közben beleszórjuk a magkeveréket is (a tetejére hagyjunk egy keveset). Ha túl kemény lenne, öntsünk hozzá még egy pici vizet, de ne legyen túl lágy a tészta.

Miután megdagasztottuk, letakarva hagyjuk kelni 40 percig. 20 perc után forgassuk át. Ezután lisztezett felületre borítjuk, három egyforma részre vágjuk. Mindegyikből rudat sodrunk és a végénél összecsípve hármas fonással megfonjunk. Átemeljük egy nagy sütőtálba (én sütőpapírt tettem alá) és lefedve hagyjuk hogy a duplájára keljen. Ezután permetezzük le vízzel, szórjuk meg a magvakkal vagy lenmaggal és 230 fokra előmelegített sütőben kb. 45 perc alatt süssük készre. Rácson hagyjuk kihűlni



Íme, így néz ki szeletelve. Több nap után is olyan, mintha frissen készült volna.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése