2016. január 5.

Méteres kalács

Kedves szomszédasszonyomtól, Beától - igen, ő is Bea, így éldegélünk mi egymás mellett - megkaptam karácsony előtt a méteres kalács receptjét. Ő már évek óta megsüti minden karácsonykor, én meg legalább ugyanennyi ideje dédelgettem magamban az ötletet, hogy egyszer el kellene készíteni. Csak ne lenne olyan bonyolult összeállítani! - gondoltam magamban. Szerencsére szóbajött december közepén, hogy melyikünk mit tervez sütni az ünnepre és megemlítette a méterest is. Én meg azt, hogy még soha nem sütöttem. Gyorsan kiderült az is, hogy van egy jó receptje hozzá, és hogy egyáltalán nem olyan bonyolult, mint gondoltam. Hála neki, a kozáksapka mellett ez volt a második olyan kihívásom ezen a karácsonyon, amit sikerrel teljesítettem. :)


Bea receptjén egy icipicit változtattam, de mindössze a krém összetételén. Ő sima, eperpudinggal szokta összeragasztani, én pedig vajjal habosítottam ki a puncspudingot és egy kis rummal is megbolondítottam. Kóstoltam az ő változatát is és nem tudnám megmondani, hogy melyik volt finomabb. :)

Hozzávalók a tésztához (1 adaghoz, azaz 2 rúd métereshez):
- 4 tojás
- 25 dkg porcukor
- 25 dkg liszt
- 1,5 dl olaj
- 1,5 dl víz
- 1 csomag sütőpor
- 3 teáskanál kakaópor

A tojásokat kettéválasztjuk. A sárgáját kikeverjük a cukorral, majd hozzáadjuk a vizet, olajat és a liszttel elkevert sütőport. A fehérjét kemény habbá verjük és óvatosan beleforgatjuk a masszába.

Kivajazunk és kilisztezünk 2 db egyforma őzgerinc formát. A massza felét az egyik formába simítjuk. A másik felébe belekeverjük a kakaóport és beleöntjük a másik formába. 180 fokon kb. 20-25 perc alatt egyszerre megsütjük a két adagot. Tűpróbával ellenőrizzük, hogy készen van-e. A formából kiborítva kihűtjük.


Közben elkészítjük a krémet.

- 1 csomag puncs (vagy eper) puding
- fél liter tej
- 25 dkg vaj
- 20 dkg porcukor
- 2 teáskanál rum vagy rumaroma
+ tetejére 2 tábla olvasztott tortabevonó vagy étcsokoládé

A pudingport csomómentesre keverjük a tejben és felfőzzük, majd teljesen kihűtjük. A porcukrot és a vajat kihabosítjuk, hozzáadjuk a kihűlt pudingot és a rumot és sima krémmé dolgozzuk az egészet.

Ezután kétféleképpen állíthatjuk össze a méterest. Bevallom, én egyből dupla adagot készítettem, hogy leteszteljem, mely módon könnyebb összerakni.

1.) a kakaós és a sima őzgerinceket a bordázat mentén szeletekre vágjuk, majd a felületüket krémmel egyesével megkenve felváltva egymáshoz tapasztunk egy kakaós és egy sima szeletet. Ebben az esetben tálaláskor kb. 45 fokosan, ferdén kell szeletelnünk, hogy csíkos legyen a mintázata.
2.) a két őzgerinc rudat hosszában 3-3 egyforma vastag szeletre vágjuk és a középső részeket kicserélve, a krémmel bőségesen megkenve állítjuk össze a kakaós-sima-kakaós és a sima-kakaós-sima részből álló méteres rudakat. Ebben az esetben normál módon, a rövidebb oldalakkal párhuzamosan szeleteljük a sütit.

A végén gőz felett felolvasztott csokival bevonjuk a süteményt.



Mindkét esetben 2 rúd méterest kell kapnunk a fenti adagból. Természetesen a második módszer szerint volt egyszerűbb, gyorsabb összeállítani, de mégis az első szerint készítem ezentúl, mert sokkal mutatósabb lett. A fenti képeken az első módszer szerint összerakott méteres szeleteit láthatjátok, a lenti képen pedig a második szerintit.

Hideg helyre tesszük és másnap már szeletelhetjük is. Hideg helyen egyébként sokáig eláll.


Köszönöm szépen a receptet Beának, aki nem mellesleg ma ünnepli születésnapját.  
Ezúton is szeretnék nagyon-nagyon boldog szülinapot kívánni!  


A rénszarvas muffint Bea készítette karácsonyra, kaptunk belőle kóstolót, extrán csokis és finom volt!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése