2015. július 1.

Tejszínes-kávéhabos Guinness torta

Az igazi nyár, vagyis a július szülinapokkal kezdődik nálunk. Rögtön elsején apukám születésnapját, majd harmadikán anyukámét szoktuk ünnepelni. Illetve ez így nem teljesen igaz. Általában közvetlenül előtte hétvégén ül össze a család és egy grillezés-sütizés keretében köszöntjük az ünnepelteket.

Így történt ez idén is. Szerencsére az égiek is kegyesek voltak hozzánk, remek időben szülinapozhattunk múlt szombaton. Finom húsokat sütöttünk a kerti grillen, különféle salátákat készítettünk melléjük - köztük a már említett tabulét -  majd következhettek a desszertek.


Kedves egykori blogszerzőtársamhoz, Csincsillához fordultam segítségért. Tudtam, hogy neki nagyon jó tortareceptjei vannak és mivel ő sem szeret órákig szöszmötölni egy-egy desszerttel, mindig örömmel veszem tőle az ötleteket. Megnyitottam a blogját, rákattintottam a "torta" fülre és gyorsan meg is találtam amit kerestem. Ezt a látványos, egyszerű és különleges kávés-sörös tortát.


Miközben sütöttem a sütit, akkor gondolkodtam és jöttem rá, hogy tavaly szintén Csincsilla receptje alapján készítettem anyu és apu szülinapi tortáját. Az is réteges, tejszínes, zselatinos variáció volt és nagy sikert arattam vele. Gondoltam, hogy ez jó ómen lesz idénre is.

A tavalyi torta eperhabos máktorta névre hallgat. Így néz ki Csincsillánál, és így nálam.

De vissza az idei tortához! Sok helyről hallottam, hogy milyen finom és különleges a Guinness torta és tudtam, hogy Csincsilla és Andi is elkészítette már, két különféle módon. Ahogy a neve is mutatja, a tésztához sört kell adni, ettől lesz igazán különleges. Én sajnos nem szeretem a sört, de rajtam kívül mindenki más szereti a családban, így azt gondoltam, hogy ha nagyon kiérződik majd a sütiből, legfeljebb én nem eszek belőle, viszont mindenki más örülni fog. :)


Hozzávalók a tésztához (24 cm-es tortaformához):
- 0,85 dl Guinness sör
- 1 dl tejföl
- 1 (kicsi) tojás
- 84 g puha vaj
- 25 g kakaópor
- 84 g cukor
- 94 g liszt
- 1 kávéskanál szódabikarbóna
- csipet só

A tejfölt, tojást, sört egy edénybe öntöttem és robotgéppel habosra kevertem. Hozzáadtam a lágy vajat, csipetnyi sót is, majd apránként beledolgoztam az összevegyített kakaóport, cukrot, lisztet és szódabikarbónát.

Egy kapcsos tortaforma alját sütőpapírral kibéleltem és beleöntöttem a masszát. 180 fokra előmelegített sütőben kb. 35 perc alatt készre sütöttem. Tűpróbával ellenőriztem.

Szaftos, illatos tésztát kapunk végeredményként. Én tényleg azt hittem, hogy nagyon sörízű lesz, mert sütés közben a Guinness illata szálldogállt a konyhában. :)

A tésztát még melegen kiborítottam a formából, lehúztam róla a sütőpapírt és úgy hűtöttem ki. Majd visszahelyeztem a sütőpapíros tortaformába és rázártam a kapcsos keretet is.


A továbbiakban Csincsillát idézném, mert nagyon jól leírta a tejszínes rétegek elkészítési módját.
Kávés krém
10 gramm zselatint beáztattam egy dl langyos vízbe. 2,5 dl hideg tejszínt némi porcukorral kemény habbá vertem. A zselatint kis lábaskában felforrósítottam, hogy majdnem forrjon, levettem a tűzről, és belekevertem néhány kávéskanálnyi neszkávét. Aztán ezt összekevertem a tejszínhabbal (hőkiegyenlítéssel, azaz először a lábasba megy egy kicsi a hideg habból, alaposan összekeverem, megint egy kis hab, aztán ezt a már nem forró, fellazított keveréket öntöm bele a tejszínhabba). A tésztalapot nagyon vékonyan megkentem baracklekvárral, ráöntöttem a krémet, és mehetett néhány órára a hűtőbe, hogy jól megkössön.
Mindössze annyi megjegyzésem lenne, hogy nekem fél óra is elég volt a hűtőben hogy szinte szilárdra dermedjen a kávés réteg. Ennyi idő alatt el is készítettem a tejszínes krémet.

Tejszínes krém
Ugyanaz, mint a fenti, csak kávé nélkül, picit édesebben, és csak 2 dl tejszínből. Ezt ráöntöttem a már megszilárdult kávéhabra, és mehetett ez is néhány órára hűlni.
És amíg ez a réteg dermedt, addig azon agyaltam, hogyan is díszítsem a tortát. A kávézselét mindenképpen jó ötletnek találtam, így azt is elkészítettem.

A tetejére kávézselét csináltam:
10 gramm zselatint felforrósítottam majdnem 1,7 dl vízzel, hozzákevertem annyi neszkávét, hogy szép színe legyen, meg egy kicsi cukrot, hogy ne legyen ütősen keserű. Egy tepsibe fóliát terítettem, és erre ráöntöttem a kihűlt (de persze még folyós) kávézselét.
Mehetett a hűtőbe, ahol hamarosan teljesen szilárddá vált. Egy linzerkiszúró segítségével kisebb-nagyobb szíveket vágtam ki belőle. Ezeket, valamint kávészemeket rendeztem el a torta tetején. Hűtőben pihentettem egy éjszakát, majd eltávolítottam róla a tortaforma oldalát, az aljával együtt átemeltem egy tortatálra és színes szórócukorral bevontam az oldalát.


Rég aratott már ekkora sikert bármilyen sütim is. Egyaránt mindenki dicsérte, mindenkinek nagyon ízlett. Még nekem is! Semmiféle sörízt nem éreztem a tortában, leginkább a kávé dominált benne. Puha, lágy tésztájú, rezgős tejszínes-kávés krémrétegű csoda.

Nagyon-nagyon hálás vagyok Csincsillának!


Az ünnepelteknek, vagyis szüleimnek ezúton kívánok még egyszer nagyon-nagyon boldog születésnapot és további hosszú, boldog, egészséges éveket!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése