2014. május 17.

Epres-gesztenyés torta

Anyák napjára sütöttem ezt a tortát. Az alapötletet a Gábornak készített meggyes gesztenyetorta adta. Mint ahogy abban a bejegyzésben írtam, nagyon finom lett, de még továbbfejlesztem, hogy ne legyen annyira habos. Nos, ez megtörtént, rá sem ismerni az eredeti receptre. :)

Tulajdonképpen kihagytam belőle a tejszínes csokikrémet, a meggyet eperrel helyettesítettem, és a gesztenyés réteg is egy pudingos alapot kapott tejszínhab helyett. Szóval egy vadonatúj torta született, szerencsére az egész család megelégedésére. A lényeg természetesen anyukám volt, hiszen őt ünnepeltük május első vasárnapján.


Még a tortalapon is változtattam, de csak a hozzávalók mennyiségén. Gábor tortájánál írtam, hogy elég nehéz volt kettévágni a 4 tojásból készült piskótát, ezért úgy döntöttem, hogy most 6 tojásból készítem.

Hozzávalók a piskótalaphoz:
- 6 tojás
- 7,5 evőkanál cukor
- 9 evőkanál liszt
- 3 evőkanál cukrozatlan kakaópor
- 1 csomag sütőpor
- 6 evőkanál víz
- 6 evőkanál olaj

Az elkészítési mód viszont ugyanaz:

A tojásokat egy tálba ütjük, nem választjuk szét a sárgáját és a fehérjét. Hozzáadjuk a cukrot és habosra kikeverjük. Beleöntjük a vizet és az olajat, tovább kavarjuk. A lisztet a kakaóporral és sütőporral összevegyítjük és apránként beledolgozzuk a tojásos masszába.

Kivajazunk-lisztezünk vagy sütőpapírral kibélelünk egy tortaformát és a tésztát beleöntve 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk. Tűpróbáig sütjük kb. fél óráig - 35 percig. Még melegen kivesszük a sütőformából, kettévágjuk és félretesszük hűlni.

Hozzávalók az eperpüréhez:
- 20 dkg eper
- 2 dl víz
- 1 csapott evőkanál cukor
- 1,5 evőkanál étkezési keményítő

Az epret megmossuk, kettévágjuk és a vízzel, valamint a cukorral együtt feltesszük főni. Forrástól számítva 5 percig rotyogtatjuk, majd beleszórjuk a keményítőt és botmixerrel pürésítjük, csomómentesre eldolgozzuk. További 3-5 percig főzzük és amikor már kezd besűrűsödni, levesszük a tűzről és hagyjuk kihűlni.


Hozzávalók a gesztenyés krémhez:
- 1 csomag vanília- vagy tejszínízű pudingpor
- 4 dl tej
- 2 evőkanál cukor
- 20 dkg gesztenyemassza

A tejben csomómentesre elkeverjük a pudingport és a cukorral együtt sűrű krémet főzünk belőle. Kihűtjük és ezután robotgéppel kikeverjük a burgonyanyomón áttört gesztenyemasszával.

A torta bevonására a jolly-jokeremet, a mascarponét szántam. Nagyon szeretem ezt a lágy sajtkrémet, mert isteni krémeket lehet készíteni a felhasználásával, ráadásul pillanatok alatt.

Hozzávalók az epres krémhez:
- 25 dkg mascarpone
- 3 evőkanál porcukor
- 2 dl habtejszín
- 25 dkg eper

Az epret megmossuk, eltávolítjuk a csumáját. Egy edénybe tesszük és botmixerrel pürésítjük. A tejszínt a cukorral együtt kemény habbá verjük. Beledolgozzuk a mascarponét és az eperpürét.


Hozzávalók a torta összeállításához, díszítéséhez:
- 15 dkg kerek babapiskóta (korong)
- 5 dkg gesztenyemassza
- néhány szem eper
- marcipán
Vagy bármi egyéb. :)

Az első piskótalapot tányérra rendezzük. Megkenjük a gesztenyés krém felével. Ezt kirakjuk a babapiskóta felével, majd egyenletesen eloszlatjuk rajta az eperpürét. Következhet az újabb babapiskóta- majd gesztenyés krém réteg. Majd az egészet lezárjuk a második tortalappal. A tetejét és oldalát bevonjuk az epres krémmel és ízlés szerint díszítjük.

Én a maradék áttört gesztenyemasszát tettem a közepére, körberaktam félbevágott eperszemekkel és a legszélére linzerszaggatóval formáztam marcipánlapokat.


Úgy terveztem, hogy a marcipánlapokra tálalás előtt 1-1 darab jégkrémszívet helyezek, de aztán rájöttem, hogy ezek mérete éppen akkora mint a marcipánlapoké, tehát ez utóbbiból semmi nem látszana ki alóla. Így inkább mindenki kapott a saját tányérjára 2-2 darab szívecskét.


A tortát természetesen anyu vágta fel és az első szelet is őt illette. Nagyon örültem, hogy szépen szeletelhető süteményt sikerült összeállítanom. Ez sokkal mutatósabb lett mint a gesztenyetorta.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése