2013. november 26.

Langalló

Bár már van egy töki pompos recept oldalunkon, úgy gondolom, ebből a műfajból sosem elég. :) Nem ismerek a környezetemben olyan embert, aki ne szeretné a kemencés lángost, langallót vagy nevezzük akárhogyan ezt a végtelenül egyszerű, ám annál finomabb ételt.

Nemrég volt szerencsém megkóstolni Eszti langallóját - Vas megyében így hívják - és azonnal beleszerettem. Láttam, sőt éreztem, hogy más mint ahogyan én szoktam csinálni, hiszen laposabb, szaftosabb. Az enyém kenyérszerű, pufi kelt tészta, az övé inkább lepénynek mondható.  És nagyon finom!


El is kértem tőle a receptet, hogy megismertesselek benneteket az ő változatával is. És amint elolvastam, meglepetés ért: szinte ugyanazokból a hozzávalókból szokta készíteni mint én, mégis egész más a végeredmény.

Tanakodtunk, hogy mi lehet ennek az oka. Megállapítottuk többek között azt is, hogy két különböző sütőben ugyanaz az alapanyag egészen máshogy sülhet. Példaként hozta fel Eszti a túrós pogácsáját, ami nála otthon mindig gyönyörű, eldőlős, míg másnál nem sikerül ugyanúgy még akkor sem, ha ő gyúrja be a tésztát és ő süti ki ott.

Ezen kívül ő nem szokta 1 órán át keleszteni a langalló tésztáját, mint én. Valamint a feltétet más módon teszi rá... De nem szaladok előre, lássuk a receptet.

Hozzávalók:
- 2-3 db főtt krumpli
- kb. 40 dkg liszt
- 2,5 dkg élesztő
- tej
- csipetnyi cukor
- só
- olaj vagy zsír a tepsi kikenéséhez

Hozzávalók a feltéthez:
- 1 nagy doboz (450 g) tejföl
- 3-4 gerezd fokhagyma
- lilahagyma
- húsos szalonna
- reszelt sajt


A cukorral meglangyosított tejben felfuttatjuk az élesztőt. A főtt krumplit áttörjük, egy tálba helyezzük. Ízlés szerint sózzuk, hozzáöntjük az élesztős tejet, és kb. 40 dkg lisztet. Elkezdjük dagasztani. Fokozatosan öntünk hozzá langyos tejet egészen addig, amíg egy viszonylag kemény, simára eldolgozott tésztát kapunk.
Ha túl lágyra sikerült a tészta (függhet a krumpli nedvességtartalmától is), adjunk hozzá még egy kevés lisztet.
Rövid ideig pihentetjük.

Ezalatt elkészítjük a feltétet: a szalonnát kockára vágjuk, a hagymát felaprítjuk. Egy serpenyőben összerottyantjuk, amíg a szalonna kiengedi a zsírját. Félretesszük.

A tésztát kinyújtjuk és olajjal vagy zsírral kikent sütőtepsibe egyengetjük. 200 fokra előmelegített sütőben 8-10 perc alatt elősütjük.

Ezután a tejfölös kemencés lángost megkenjük a zúzott fokhagymával elkevert tejföllel és vastagon beborítjuk a szalonnás-hagymás keverékkel (a kiengedett zsírjával együtt), megszórjuk reszelt sajttal és 180 fokra mérsékelt hőfokon tovább sütjük a tésztát, amíg szépen megpirul a teteje.


Zárómondatként idézném Esztit:

Jó pohár hideg sört, Savaria karneváli hangulatot kínálunk hozzá. :)

Köszönjük szépen!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése