2016. május 6.

Burgonyás cipó teljes kiőrlésű rozsliszttel és pirított magvakkal

Az elmúlt hónapokban többféle kenyeret sütöttem, de megállapítottuk, hogy a burgonyás változatok ízlenek nekünk legjobban, ezek is maradnak legtovább frissek. Általában vasárnaponként sütök egy adag kenyeret és ketten Imivel napokig esszük. Mostanában szinte csak reggelire szoktunk pékárut fogyasztani.

Az egyetlen negatívuma  házikenyérnek, hogy szerintem néhány nap után túlságosan morzsálódik, mondjuk erre legyinteni szoktam, hiszen így legalább tudom, hogy semmilyen adalékanyag nem kerül bele, ami összetartaná. Limara aszkorbinsavat ajánl erre az aprócska problémára. Kipróbáltam, belekevertem a tésztába én is. Valóban, mintha egy kissé kevésbé morzsálódna így. :)


A kenyér tésztájához Limara burgonyás cipójának a receptjét vettem alapul, kiegészítve még néhány dologgal.

Hozzávalók:
- 2 közepes méretű burgonya
- 25 dkg kenyérliszt
- 20 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
- 5 dkg rozspehely
- 2 teáskanál só
- csipet aszkorbinsav
- 2 evőkanál olaj
- 3 evőkanál pirított magkeverék
- 20 dkg öregtészta (elkészítési módját például a paprikás kifli receptjében olvashatjátok)
- kb. 2,5 dl a burgonya főzővizéből
- 1 teáskanál cukor
- 1 dkg élesztő

A burgonyát meghámozva, kis kockára vágva egy csipet sóval ízesített vízben puhára főztem. Leszűrtem - a főzővizet félretettem - áttörtem és hagytam hogy kissé hűljön.


Egy nagy tálba minden hozzávalót beletettem - aljára a liszteket, tetejére az összetört krumplit és az apró darabokra morzsolt élesztőt - és dagasztani kezdtem. A főzővizet csak apránként adtam hozzá, hogy megfelelő állagú, ne túl lágy tésztát kapjak.

A tálat letakartam, ebben duplájára kelesztettem a tésztát. Ezután jól átgyúrtam és kissé hosszúkás cipót formáztam belőle. Majd az ovális jénai tálamat kibéleltem sütőpapírral és belehelyeztem a cipót. Letakartam és ismét duplájára kelesztettem.

A sütőt előmelegítettem 220 fokra, az aljába egy vízzel telt edényt állítottam. A megkelt cipót átlósan bevagdostam, a tetejét bespricceltem vízzel. 10 percig sütöttem 220 fokon, majd mérsékeltem a hőfokot 200 fokra és így sütöttem tovább kb. 30-35 percig. Amikor elkészült, ismét bespricceltem egy kis vízzel és rácson hagytam kihűlni.

Íme, így néz ki belülről:


Fantasztikus illatú és nagyon jó állagú, puha belű kenyér! Azt hiszem, ez lesz az új kedvenc. :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése