2014. január 6.

Mákos bejgli

Négy bejgli recept fog következni részemről. Ez volt életem második mákos bejglije. Tavaly a Lajos Mari - Hemző Károly féle könyvből sütöttem mákosat és diósat, de valahogy nem volt az igazi. Finom volt, elég szép is, de még úgy éreztem, tovább kell próbálkoznom.
Bevallom, úgy kerestem a neten recept után, hogy kezdő bejglisütő lányok, asszonyok, esetleg férfiak leírásait preferáltam, abból is azokat, amelyek végén benne szerepelt a pozitív vélemény. Rá is leltem egy receptre, amelyben háromféle töltelékkel szerepelt a bejgli, ugyanazokkal a tésztákkal. A leírás szerint a recept Limara-tól származik, de ahogy láttam, ő is máshol olvasta. Én egy kicsikét eltértem a recepttől, de úgy gondolom, hogy az eredmény igazán jó lett. Nem követtem szigorúan azt sem, hogy csak következő nap sütöttem meg a bejgliket. Lássuk hát a hozzávalókat 6 rúd bejglihez, amit fel fogok tüntetni a diós és gesztenyés bejgli bejegyzésekor is.


Hozzávalók 6 rúd bejglihez:
90 dkg liszt
25 dkg vaj
12,5 zsír
10 dkg porcukor
1 csomag szárított élesztő vagy 2,5 dkg friss élesztő (én ez utóbbit használtam)
2 tojássárgája
1 dkg só
1 dl hideg tejszín
2 dl hideg víz
1 tojás a kenéshez

A 2 rúdra elég mákos töltelék hozzávalói:
23 dkg mák
16 dkg kristálycukor
5 dkg zsemlemorzsa
1,6 dl víz
1 tk. reszelt citromhéj
1 marék mazsola


A töltelék elkészítése:
A vizet és a kristálycukrot jól felforraltam, összekevertem a többi hozzávalóval, majd kitettem az udvarra hűlni.

A tészta elkészítése:
A lisztben elkevertem az élesztőt, hozzáadtam a porcukrot,  a zsírt, a sót, a vizet, a tejszínt és a tojássárgáját. Én a vajat majdnem elfelejtettem, ugyanis a radiátorra tettem melegedni, és csak a végén tudtam beledolgozni, ami nagyon nehezen ment. Más ne essen ebbe a hibába, a vajat is most kell a többi hozzávalóval összegyúrni, amiket már az előbb leírtam. :)
A 6 rúd érdekében elosztottam az összegyúrt tésztát 6 egyenlő részre. A mákos bejglihez kettőt egymás után kb. 21x28 cm-es téglalapokká nyújtottam, majd megkentem őket a mákos töltelékkel. A tészta széleit kicsit felhajtottam, majd feltekertem. Mindezt a délelőtt folyamán tettem meg.
Délután, úgy 3-4 órával később megkentem őket tojássárgájával, és újabb 3-4 órát száradni hagytam. Ekkor lekentem a tojásfehérjével is. Ez azért fontos, hogy szép márványos legyen a bejgli. Sütés előtt villával jól megszurkáltam a rudakat, amilyen mélyen tudtam. A száradás közben a hűvös kamrában tartottam a bejgliket, de nem vártam reggelig a sütéssel, hanem még este megsütöttem őket előmelegített sütőben, 180 fokon kb. 30-40 perc alatt. Meleg helyen nem szabad pihenni hagyni a bejgliket, mert túlkelnek.


A mákos bejgli apukám kedvence, de mindenki megdicsérte, pedig eddig nem volt bejglikedvelő a család. :)



2 megjegyzés:

  1. Tudom, hogy neked direkt így tetszik, de ha úgy rakod a tepsire hogy a tészta vége alul legyen, nem lesz ilyen kis száraz "farka" a szeleteknek.

    VálaszTörlés
  2. Igen, nekem valóban tetszik ez a csiga formájú bejgli, de köszönöm a tanácsot, úgy is ki fogom próbálni. :)

    VálaszTörlés