2015. november 11.

Körtebefőtt

Szóval az úgy volt, hogy nyár elején elhatároztam, idén nem főzök be semmit az eperlekváron kívül. A kamrapolcom tele volt savanyúsággal és lekvárokkal, úgy gondoltam, még egy évet bőven kihúzunk ennyi mindennel.


Aztán eljött az ősz és elkezdtem számbavenni, hogy mi minden készült az eperlekvár mellé. :)
- citromos-fahéjas fügelekvár (kb. 4 adagot készítettem, különböző napokon)
- őszibarackos-vaníliás fügelekvár (6 adagot készítettem, különböző napokon)
- otelló szőlős fügelekvár (ez csak egyszer készült, fotózni elfelejtettem, így bejegyzés sem született róla)
- málnás őszibaracklekvár
- paradicsomlé és püré (kétszer készült, különböző napokon)
- sárgadinnyés baracklekvár mézes pálinkával
- és legutóbb a körtebefőtt

Nem is értem, mikor volt időm ennyifélét eltenni az idén?


Na és anyu! Ő is hasonlóképpen gondolkodott nyár elején mint én, ehhez képest befőzött egy nagy adag szilvalekvárt, csalamádét tett el, fokhagymás-petrezselymes sárgarépát, lilahagymás paradicsomot, céklát savanyított meg uborkát és többféle birsbefőttet - almát, körtét vegyesen - is rakott el télire.

A sárgadinnyés baracklekvár után már nem gondoltam, hogy bárminek is nekiállok, ami befőzéssel kapcsolatos. Másfél hete azonban Imi Tomival együtt Felsőnyéken járt, Tomi apukájának vidéki "birtokán", ahol megtalálható mindenféle földi jó, zöldségek-gyümölcsök vegyesen. Persze nem engedték haza Imit üres kézzel. Kaptunk egy nagy adag illatos Izabella szőlőt (amit felfaltunk), egy nagy szatyornyi zöldpaprikát, több kiló almát és körtét.



Ez utóbbit kicsit keménynek találtam és erről eszembe jutott, hogy milyen jó lenne befőttnek! Így másnap már üvegekben állt és dunsztolódott.

Hozzávalók:
- 5-6 kg körte
- 3 liter víz + áztatáshoz
- 1 kg cukor
- 1 evőkanálnyi szegfűszeg
- 1 citrom leve

A vizet a cukorral és a szegfűszeggel feltettem forrni. A körtét meghámoztam, szárát eltávolítottam. Hosszában négyfelé vágtam, és a magházát is kiemeltem. Egy mély edénybe  vizet engedtem, belecsavartam egy citrom levét és ebbe dobáltam a körtedarabokat.

Amint felforrt a szirup, beletettem a körtéket. (Ez a művelet ennyi körtével nekem csak kétszerre sikerült, mert nincs olyan nagy fazekam, amibe mind belefért volna egyszerre.) Megvártam, hogy újra felforrjon, majd 2-3 percig főztem a körtéket.


Közben egy nagyobb lábasba beletettem annyi üveget - amelyeket előtte alaposan kimostam, kifertőtlenítettem - amennyi belefért, majd félig töltöttem vízzel a lábast. Feltettem melegíteni a tűzhelyre. Amint átmelegedtek az üvegek, belemertem a körtét és a szirupból is annyit, hogy ellepje. Celofánnal, üvegtetővel azonnal lezártam. Ezt addig ismételtem amíg elfogytak a körték (a szirupból kimaradt valamennyi a végén).

A lábasban - illetve lábasokban, hiszen a 9 üveg nekem csak 3 különböző edényben fért el - vízbe állítva alacsony lángon kigőzöltem a befőtteket. Ez kb. 30 percig tartott, a szirup már gyöngyözött az üvegben. Ezután elzártam alattuk a gázt és a lábasban hagytam kihűlni a befőttet.

Két napig figyelgettem, hogy minden rendben van-e velük, de szerencsére egyik sem kezdett el pezsegni. Így a helyükre kerülhettek az üvegek a kamrában.


Idén már biztos, hogy nem főzök be semmit! :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése