2013. augusztus 8.

Töltött paprika

Van olyan ember, aki ne szeretné a töltött paprikát? Én még nem találkoztam ilyennel. Sőt, mostanában nem is egy barátomtól hallottam, hogy: "isteni töltött paprikát ettem (éjjel)", "mennyire egyszerű de nagyszerű étel", "a hét legalább 5 napján meg tudnám enni". De le merném fogadni, hogy ezek a barátaim az oviban, vagy a suliban a menzán még fujjoltak, ha ez volt az ebéd. :)

Az oviban én sem szerettem, bár ha jól emlékszem, ott nem látott paprikát ez az étel, csak paradicsomos húsgombócként tálalták. Nem sok íze volt.


Ezzel szemben anyukám töltött paprikája...! Mindig egy hatalmas fazéknyit főzött, sok-sok gombóccal, jó szaftosan. Gyerekkorunkban azzal húztuk az idegeit, amikor megmutatta, hogy milyen sok paradicsomszószban úsznak a húsgombócok, hogy keveselltük. "Anyuuu, csak ennyiiii??", kérdeztük mindig Mazsival. A paradicsomszósz volt a lényeg! Én sokszor nem is kértem a gombócból - persze kellett enni néhány falatot - csak szószt főtt krumplival.

Hozzávalók:
- 50 dkg darált hús
- 1 zacskó előfőzött (gyors) rizs
- 4-5 db paprika
- 1 tojás
- zsemlemorzsa, ha szükséges
- 75 dkg sűrített paradicsom vagy 1 liter paradicsomlé
- 3 szál zeller
- só
- őrölt bors
- pirospaprika
- cukor
- olaj
- liszt

Sokan tesznek hagymát, sőt fokhagymát a húsgombócba, én nem szoktam. Nekem inkább az a fontos, hogy a paradicsomszósznak legyen dominánsabb az íze, ne a húsnak.


A darált húst alaposan összedolgozom a rizzsel és a tojással. Sóval, őrölt borssal, pirospaprikával ízesítem a keveréket. Ha túlságosan lágy, egy kevés zsemlemorzsával gyúrom össze.

A paprikák szár felőli végét levágom, megtöltöm a hússal, egy lábas aljára rendezem. Nagymamámtól tanultam, hogy fakanál nyelét kell a töltelék közepébe dugni, így lesz helye, amikor a rizs elkezd dagadni és nem reped szét a paprika. A kimaradt töltelékből vizes kézzel gombócokat formálok és a paprikák mellé teszem.

Vizet töltök a lábasba, annyit, hogy majdnem teljesen ellepje a gombócokat (ha paradicsomlevet használok, kevesebb víz kell). Közepes lángon, fedő alatt főzni kezdem. Körülbelül 20 perc múlva felöntöm a sűrített paradicsommal vagy paradicsomlével, hozzáadom a zellerszárakat, sóval, borssal, pici cukorral fűszerezem a szószt. Tovább főzöm.

Amikor a gombócok megpuhultak, szűrőkanállal kiemelem a levéből. Olajból és lisztből világos rántást készítek, felengedem egy kis vízzel és hozzáadom a paradicsomszószhoz. Jól kiforralom, ezután visszahelyezem a húsgombócokat. Körülbelül 5 percig rotyogtatom még.

Főtt krumplival tálalom.


A szósz valahogy soha nem elég. Az első adagoknál mindig jó sokat szedünk, így a végére már jóval kevesebb marad. Ilyenkor mindig anyukámra gondolok: "anyuuu... csak ennyiii??" :)





3 megjegyzés:

  1. Nekem is a kedvencem!! Csak mi kenyeret eszünk mellé (én azt sem) krumpli helyett és újabban kölest teszek rizs helyett a gombócba. :-P

    VálaszTörlés
  2. Egyre többen választják a kölest rizs helyett. :) Én még nem mertem úgy megpróbálni, mert a köles nem igazán nyerte el a családom tetszését. Bár lehet, hogy így, gombócban bejönne nekik.

    VálaszTörlés
  3. A levet én is mindig keveslem. :) Ha igazából nem kevés (mert anya már felkészült a nehezményezésre), akkor is szóvá teszem, hogy sajnálta a szószt. A rend kedvéért. :)

    VálaszTörlés