2013. június 3.

Mentás bodza(virág)szörp

Nem is tudom hogyan kerülhette el a figyelmemet évekig, hogy bodzabokor nő a kertünkben. Mindig megcsodáltam szép és illatos fehér virágát, de valahogy nem párosítottam össze azzal a tudattal, hogy ez a bodza, amiből akár szörpöt is készíthetnék, hiszen nagyon szeretem.

Idén viszont kicsit jobban elkezdtem odafigyelni a kertre, bokrokat, cserjéket ültettem, mert végre megértek arra a vizsláink, hogy a "kert vagy kutya" helyett "kert és kutya" párosításban gondolkodhatunk. Így a gazolás, ültetés közepette felfedeztem magamnak a bodzabokrunkat.


Még ki sem nyílt a virágja, amikor elhatároztam, hogy idén bizony bodzaszörpöt fogok készíteni. Méghozzá mentásat. Az ötletet a Méhes-Mézes adta, akiknek a mézes, mentás bodzavirág szörpjét néhány hónapja kóstoltam először és nagyon ízlett. Anyuék kertje tele van mentával, én is ültettem a balkonládámba, citromot bármikor tudok venni. Már csak azt kellett kivárni, hogy virágba boruljon a bokor.

Addig is, elkezdtem keresgélni a neten, valamint konzultáltam több olyan ismerősömmel, akik már készítettek bodzaszörpöt és végül megalkottam a végleges variációt. :)


Hozzávalók (7 db fél literes üveghez)
- 1 db 5 literes befőttesüveg
- 3 db citrom
- 2-3 szál (kisebb) menta
- 10-12 nagy bodzavirág
- 3 liter víz
- 1,5 kg kristálycukor

A vízből és a cukorból szirupot főztem, felforraltam, majd lehűtöttem. Amíg hűlt, előkészítettem az üveget és levágtam a bokorról a virágokat. Óvatosan kirázogattam, hogy nehogy bogár maradjon benne, jól át is vizsgáltam. Nem mostam meg, hogy a sárga virágpor rajta maradjon. Nálunk túl sok szennyeződés nem érheti, zárt udvarban nő a bokor, autóval sem szoktunk beállni az udvarra.


A virágokat az üveg aljára helyeztem, majd a mentát és a karikára vágott, alaposan megmosott citromokat is beledobtam. Az első adagba kissé túl sok mentát tettem, csak kóstolás után derült ki, hogy ennél jóval kevesebbet kellene. Így a fenti receptbe már a helyesnek ítélt mennyiséget írtam.

A majdnem teljesen kihűlt szirupot beleöntöttem az üvegbe és egy műanyag kanállal alaposan összekevertem a hozzávalókat.

Az üveg tetejét befedtem egy papírtörlővel, legumiztam és az egészet a padlásfeljáróba állítottam, ahol hűvös van és sötét.

4 napig hagytam érni, ezalatt minden nap egyszer megkavartam. Már a második napon finom bodzaillat volt a padlásfeljáróban. Napról napra feljebb kerültek a hozzávalók az üvegben, a végén már egészen a tetején volt minden.


Az utolsó napon egy sűrű szita segítségével tiszta üvegekbe töltöttem, majd jól lezártam az üvegeket. Nagyon fontos, hogy hűtőben kell tárolni és minél előbb elfogyasztani, mert nincs benne semmilyen tartósítószer.

Körülbelül 1:7 arányban szoktam higítani.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése