2013. június 25.

Krumplifőzelék

Magyarosan és savanykásan. Babérlevéllel és sült virslivel. Már el sem tudnám képzelni máshogy. Gondolom mindenkinek van valami megszokott párosítása, például a főzelékekhez. Nálunk ilyen a zöldbabfőzelék-fasírt, spenótfőzelék-főtt tojás és a krumplifőzelék-sült virsli páros.


És a krumplifőzelékhez tartozó emlékek. 

Amíg élt - velünk élt - Imi nagypapája, gyakran kérte, hogy főzzek krumplis tésztát vagy krumplifőzeléket. Mindkettőt nagyon szerette. Bármelyiket csináltam neki, minden alkalommal bezsebelhettem ugyanazt a dicséretet mellé: "Ilyen finomat még sosem ettem!". Könnyű volt boldoggá tenni ilyen egyszerű ételekkel.

Ezt a fajta savanykás-pirospaprikás főzeléket még Emma nénitől, anyu nagynénjétől tanultam. Gyerekkorunkban gyakran jártunk hozzájuk Iszkázra, és mindig meleg étellel várt minket. Nem volt nagy flancolás, nem kell hat fogásos menüre gondolni, de azért a házilag készített-nyújtott cseresznyés, káposztás, túrós rétes mindig ott gőzölgött az asztalon és volt mellé főétel vagy leves is.

Emma néni csinálta így a krumplifőzeléket és mindig olyan jól esett náluk. Körülbelül úgy érezhettem magam utána mint Imi papája, pedig hát tényleg az egyik legegyszerűbb ételről volt szó. És mégis, gyakran azok a legfinomabbak.


A két testvér: Laci és Emma néni, és a másik két testvér: a kicsi Mazsi és én 1986 nyarán

Hozzávalók:
- krumpli
- babérlevél
- tejföl
- liszt
- olaj
- pirospaprika
- só
- ecet

A krumplit meghámozzuk, karikára vagy kockára vágjuk és átöblítjük. Annyi sós vízben tesszük fel főni, ami ellepi. 2-3 babérlevéllel ízesítjük.

Amikor majdnem megpuhult, olajból és lisztből rántást készítünk, megszórjuk pirospaprikával, felengedjük egy kis vízzel, közben jól összekeverjük. Hozzáadjuk a főzelékhez, valamint 2-3 evőkanál tejfölt is és jól kiforraljuk. Kevés ecettel savanyítjuk és készre főzzük.


Mi közepesen sűrűn szeretjük a főzelékeket. Ne legyen híg, de ne is álljon meg benne a kanál. A krumplifőzelékem valahogy mindig inkább a híg felé hajlik. :)

Ahogy említettem: sült virslivel szoktam tálalni, méghozzá karikára vágott sült virslivel. Biztos finom fasírttal is, meg pörkölttel is, majd egyszer talán úgy is megkóstoljuk...


Én újkrumpliból is nagyon szeretem, de úgy egészen más állaga lesz, mint régi krumpliból. A régi krumpli egy kicsit sűríti a főzeléket, ahogy főzés közben kissé szétesik, de az új krumpliról ez nem mondható el.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése