2016. április 20.

Polpetti (húsgombóc olaszos paradicsommártásban)

Hétvégén arról beszélgettünk Imivel, hogy mi legyen az ebéd a következő napokban. Valahogy sejtettem, hogy a jolly-jokert, a bolognai spagettit fogja említeni - nálunk csak "makaróni" fedőnéven fut, én ebből pontosan tudom, hogy mire gondol. :)

Volt otthon két doboz darált hús lefagyasztva, így egyáltalán nem volt akadálya hogy elkészítsem. Viszont én már valami másra vágytam, mert a bolognai elég sűrűn szerepel nálunk terítéken. Ötletként feldobtam a paradicsomos húsgombócokat, ami szerencsére elnyerte Imi tetszését is. Meg is kérdezte, hogy ez az a bizonyos polpetti? Kicsit bután nézhettem rá, mert az én fejemben valamilyen szelet hús és milánói makaróni kombója szerepelt polpettiként, de aztán rájöttem, hogy valóban, a paradicsomszószban tálalt olaszos húsgombócokat is szokták polpettinek nevezni.


Az internet nem segített igazságot tenni, mindkét féle ételt polpettinek nevezik: egészen pontosan a göngyölt karajszeletet milánói makarónival és a húsgombócokat valamilyen - legtöbbször paradicsom - szószban tálalva. Én inkább ez utóbbi mellett teszem le a voksomat, így lettek az én gombócaim polpettik. :)

Hozzávalók a húsgombóchoz:
- 50 dkg darált hús (lehet marha-sertés vegyesen)
- 1 szelet kenyér a héja nélkül
- 3 gerezd fokhagyma
- 1 tojás
- só
- őrölt bors
- 5 dkg reszelt füstölt sajt
- zsemlemorzsa
+ a sütéshez olívaolaj

A kenyérbelet annyi enyhén sós vízbe áztatjuk amennyi ellepi és hagyjuk hogy megszívja magát. A darált húst egy tálba tesszük, hozzáadjuk a reszelt sajtot, tojást, az áttört fokhagymát és az alaposan kinyomkodott, elmorzsolt kenyeret. Ízlés szerint (és ha szükséges) további sóval, valamint őrölt borssal ízesítjük. Gyúrjuk össze és ha kell, adjunk hozzá kevés zsemlemorzsát, hogy olyan állagú masszát kapjunk, amit jól lehet formázni.

Vizes kézzel tojásnyi gombócokat alakítunk belőle és egy magas falú serpenyőben 3-4 evőkanálnyi olívaolajat hevítünk. A gombócok minden oldalát pirosasra sütjük. Szűrőkanállal kiemeljük az olajból és félretesszük. Addig folytatjuk, amíg el nem fog a húsmassza.


Hozzávalók a paradicsomszószhoz:
- a húsgombóc sütéséből visszamaradt olívaolaj
- 1 evőkanál liszt
- 1 nagyobb fej hagyma
- 5 gerezd fokhagyma
- 1 liter paradicsomlé
- 3 (hámozott) paradicsom
- 1 dl fehérbor
- bazsalikom
- kakukkfű
- őrölt bors
- só
- ha szükséges, pici cukor

A paradicsomokat néhány másodpercig forrásban lévő vízbe merítjük, amíg megreped a héjuk. Lehűtve meghámozzuk és felkockázzuk őket.

A hússütésből visszamaradt olajon néhány perc alatt megpároljuk a megtisztított, apróra vágott hagymát. Hozzáadjuk a felkarikázott fokhagymát, meghintjük liszttel és alaposan összekeverve 1 percig pirítjuk. Felöntjük a paradicsomlével és a fehérborral. Sóval, borssal, kakukkfűvel és bazsalikommal ízesítjük, tehetünk bele kevés cukrot is.

Gyakran megkeverve felforraljuk. Forrás után beletesszük a darabolt paradicsomot is, majd kb. 10-12 perc alatt besűrítjük, krémes állagúra főzzük a szószt.A főzési idő végén belehelyezzük a húsgombócokat, egyet forralunk még rajta és el is készültünk vele.


Főtt tésztával, spagettivel, makarónival, szélesmetélttel tálaljuk.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése