2015. február 16.

Magyaros gombaleves

Múlt héten a menzás ételekről beszélgettünk olvasóinkkal a Facebook oldalunkon. Kérdeztem, hogy kinek vannak jó emlékei a napközis ételekről, kinek rosszak? Kiderült, hogy sokan szerették azokat az ízeket, elégedettek voltak a menzán kapott fogásokkal, volt aki rendszeresen repetát is kért. A mai gyerekeket megkérdezve, valószínűleg nem ilyen válaszokat kapnék...

Bár én soha nem voltam napközis, nem voltam befizetve a menzára, a válaszokat olvasgatva mégis eszembe jutott egy olyan étel, ami biztosan szerepelt akkoriban a menzamenüben: magyaros gombaleves. Én egy kicsit visszább tekintek, hiszen nekem óvodás emlékeim vannak erről a fogásról. Tisztán emlékszem, hogy mindig rizst főztek bele és ez nekem akkoriban nagy furcsaságot jelentett, mert én a rizst csak köretként vagy édességként (pl. tejberizs) ismertem.


Nagyon örültem, hogy eszembe jutott ez a leves, annál is inkább, mert akkoriban nagyon szerettem és amúgy sem ettem évek óta gombalevest. El is határoztam, hogy megfőzöm, sőt megpróbálom elérni az óvodában tapasztalt ízhatást. Elárulom: sikerült. :)

Hozzávalók:
- 35 dkg gomba (pl. csiperke)
- 2 sárgarépa
- 1 közepes fej hagyma
- 3 evőkanál rizs
- 1 csapott evőkanál liszt
- 1 kávéskanál pirospaprika
- őrölt bors
- só
- 1 csokor petrezselyem
- 1 evőkanál olaj


Egy fazékba olajat öntöttem, az apróra vágott hagymát megpároltam rajta. Hozzáadtam a karikára vágott sárgarépát, majd a vékonyra felszeletelt gombát is. Néhány percig kevergetve pirítottam. Majd megszórtam a liszttel, jól összeforgattam, végül belekevertem a pirospaprikát is.

1-2 perc múlva felöntöttem bőségesen vízzel (ha van maradék húsleves, zöldségalaplé az is jó), sóval és borssal ízesítettem és félig lefedve közepes lángon főztem.

Amint félig megfőttek a zöldségek, beleszórtam a rizst is és így együtt puhára főztem mindent. A végén hozzáadtam az apróra vágott petrezselymet és további 2 percig forraltam a levest. És ezután már tálalhattam is.

Ennyire egyszerű. Én szeretem, ha jó sok bors van benne, de ki-ki ízlése szerint fűszerezze.


Készíthetjük akár többféle gombából is, úgy még finomabb!  Rizs helyett dúsíthatjuk apró tésztával, kölessel, vagy akár csipetkével.

Még maradt egy adag holnapra, mákos tésztával fogjuk enni. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése