2013. július 29.

Sárgabarack lekvár

Ott hagytam abba legutóbbi bejegyzésemet, hogy ahogy befejeztem a narancsos sárgabarack lekvár befőzését, máris álltam neki a klasszikusnak. Nem volt megerőltető, hiszen csak kis adagot készítettem mindkettőből.

Aranyos dolog volt, hogy kértem anyut, hozzon nekem a piacról barackot a lekvárhoz. Hozott, és közben még nagyitól is érkezett egy kis adag, amennyit a saját fájáról meg tudott menteni nekünk. Éppen pakoltuk össze ezeket, hogy hazahozzam, amikor beállított keresztapum egy nagy kosár sárgabarackkal. :)


Abból már csak néhány kilónyit vettem magamhoz, fogalmam sem volt mit csinálok azzal a sok barackkal.

Aztán szép lassan jöttek az ötletek:
- megfőztem a narancsos sárgabarack lekvárt
- megsütöttem a sárgabarackos papucsot
- és csináltam Iminek sárgabaracklevest málnával

De inkább olyan baj legyen, hogy gondolkodni kelljen mi készüljön az otthon lévő dolgokból, mint hogy jöjjenek sorban az ötletek és nem tudom megvalósítani, mert üres a hűtő és a kamra.


Hozzávalók:
- 2 kg sárgabarack (magozva)
- 30 dkg cukor

És semmi más.

Volt olyan év, hogy a barackokat forrásban lévő vízbe dobtam néhány másodpercre, majd még forrón lehúztam a héját. Úgy finomabb a lekvár, de szerintem nem annyival, hogy megérje a plusz munka és az ujjunk szétégetése. Tudom, 2 kg baracknál ez nem lett volna jelentős, de én szeretem úgy is, hogy belefő a héja.

A barackokat megmostam, kimagoztam és egy lábasba rétegeztem: egy sor barack, kevés cukor, egy sor barack, kevés cukor... egészen addig míg elfogyott. Takaréklángon szép lassan elkezdtem főzni, felforraltam. Addig főztem, míg a gyümölcs egészen szétesett és a leve elkezdett párologni. Ekkor botmixerrel pürésítettem, úgy hogy maradjon benne gyümölcsdarab is, majd további fél órán keresztül rotyogtattam. Közepesen sűrű állagú lekvárt kaptam.


A szokásos módon dunsztoltam: fertőtlenített üvegekbe töltöttem, lezártam, majd 5 percre fejreállítottam. Ezután újságpapírba csavarva takarók közé dugtam hűlni néhány napra.

Bár ezt a lekvárt több barackból készítettem mint a narancsos változatot, ugyanannyi üveg lett belőle. Talán azért mert tovább főztem, több leve elpárolgott közben.


Fent pedig láthatjátok a kamrapolcomat a sok féle lekvárral. Félek, hogy egyszer le fog szakadni. :) De ez a félelem nem tántorít el, hogy hamarosan elkészítsem a következőt: a sárgadinnye lekvárt.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése