2013. július 26.

Citromtorta Anyák napjára

Megszakítom kicsit a sárgabarack-láncot némi citrommal.
Tudom, én vagyok, aki mindig késésben van, és július végén jegyzi be az Anyák napi citromtorta megvalósításának mozzanatait. Van egy kevés lelkiismeret furdalásom, hogy most jutottam csak idáig, de ha belegondolok, miről is írok, kicsit megnyugszom, hiszen a citrom az év minden szakaszában jólesik, finom és kapható.


Ennek a süteménynek a történetét azzal kezdeném, hogy terveztem, meglepem majd anyát valamilyen finomsággal Anyák napjára, de nem tudtam még, konkrétan mivel. Egyik nap azonban, amikor anya elkezdte mutogatni a Vidék íze újságot, rábökött két tortára, és azt mondta, hogy az egyiket kéri Anyák napjára. Néztem rá nagy szemekkel, hogy "tőlem??" Közöltem, hogy biztos nem fogok tortát gyártani. Utána lázasan gondolkodtam, mit tegyek. Hogy lepjem meg? Nem elég, hogy egy házban élünk, és egy konyhánk van, de még sütit is választott magának. Tanácstalan lettem, de teljesen. Bea azzal vigasztalt, hogy ha meglepetés nélkül nem akarok sütni, akkor sincs nagy gond, mert ő megsüti a másik tortát, amire anya rámutatott, és mással is készül nekem, hiszen az Anyák napját egyszerre tartottuk a névnapommal. 
Közelgett május 3., a sütés lehetséges időpontja. Andrásom azt tanácsolta, hogy mégiscsak süssem meg azt a tortát, segít ő is, de biztos, hogy örömet fogok szerezni már a szándékkal is anyának. Azt hiszem, igaza lett. :)


Az első nagyon kellemes meglepetés az volt, hogy gyönyörűséges lett a piskóta! Nem akarok fellengzősködni, esküszöm, de nekem még nem sikerült emlékeim szerint soha ilyen szépre piskóta. A következő örömöm az volt, hogy kitaláltam, hogy vághatnánk három felé a piskótát (eddig mindig anyát kértem meg erre a nemes feladatra). Betettem a tortaforma alá egy kisebb tányért, lekapcsoltam a piskóta körül a forma oldalát, és letoltam a konyhaszekrényre. Egy éles és nagy késsel pedig szépen levágtam a torta forma oldala teteje mentén, tehát egyenesen a felső réteget. Ezután betettem még egy tányért a forma alá, újra letoltam a szekrényre a forma oldalát, és újra levágtam a kilógó piskótát. András forgatta nekem a formát, én meg nyesegettem. :) Igazán jól sikerült az elmélet. :)
A harmadik jó dolog a tortában az íze volt. Könnyű, krémes, nem édes, nem savanyú, nagyon finom! :)
A negyedik örömteli pillanat a torta külseje volt. Az én - talán elfogult - véleményem szerint szép és gusztusos lett, ügyesen díszítettük, noha a karamellkosárkák nem sikerültek. :)
Az utolsó öröm pedig akkor ért a tortával kapcsolatban, amikor láttam, hogy anya örül neki és mindenkinek ízlik. :)
Mielőtt nagyon elunnátok magatokat, gyorsan megosztom veletek a receptet is, az újság szerint.


Hozzávalók:
4 citrom
1 teáskanál méz

A piskótához:
6 tojás
6 evőkanál víz
1 csipet só
1 csomag sütőport
2 citrom reszelt héja
+ 2 citrom csücskeinek reszelt héja
25 dkg kristálycukor (10 evőkanál cukor)
1 csomag vaníliás cukor
25 dkg liszt (12 csapott evőkanál)

A krémhez:
1 liter tej
3 tasak tejszín ízű pudingpor (vagy 6 evőkanál kukoricakeményítő - mi 1 tejszínízű és 2 vanília ízű pudingport használtunk)
25 dkg kristálycukor
1 csomag vaníliás cukor
35 dkg vaj
1 egész citrom és 2 citrom csücskeinek leve

A díszítéshez:
3x5 dkg kristálycukor
3x1 teáskanál 10 %-os ecet
kandírozott citromhéj (mi ezt lehagytuk)


Két citrom közepét vékony karikákra felszeleteljük (3-5 mm vastagra), a magokat kiszedjük. Félretesszük a díszítéshez. A levágott csücskökre még szükség lesz. Két citrom és a levágott csücskök héját lereszeljük. Egy citrom húsát kifilézzük, felkockázzuk, összekeverjük a mézzel. A maradék citrom és a négy levágott citromvég levét kinyomjuk.

Elkészítjük a piskótát. Először egy 26 cm-es tortaforma alját kivajazzuk, liszttel megszórjuk, az oldalát nem kell (ezek sütőpapírral is helyettesíthetők). Elektromos habverővel habosra keverjük a tojások sárgáját a cukorral, a vaníliás cukorral, a sóval, a lereszelt citromhéjjal és a vízzel, majd több részletben beledolgozzuk a tojásfehérjékből vert habot és a sütőporral elvegyített lisztet. Beleöntjük a masszát az előkészített tortaformába, és a 180 fokra előmelegített sütőben kb. 40 perc alatt megsütjük. Rácsra borítjuk és kihűtjük.


Közben elkészítjük a krémet. Pudingot főzünk az 1 liter tejből és a 3 pudingporból, a cukorral és vaníliás cukorral édesítjük. Kihűtjük, közben többször megkeverjük, hogy a tetején ne képződjön bőr. Elektromos habverővel habosra keverjük a vajat a citromlével, majd több részletben összedolgozzuk a kihűlt pudinggal.

Háromfelé vágjuk a hideg piskótát. Az alsó lapra kenjük a krém negyedét, elosztjuk rajta a mézes citromkockák felét. Ráteszünk egy piskótakorongot, és megismételjük az eljárást. Ráhelyezzük az utolsó piskótalapot. A maradék krémmel bekenjük a torta oldalát és tetejét.


Karamellát főzünk 5 dkg cukorból és 1 teáskanál ecetből. Megvajazzuk egy evőkanál (vagy más alkalmas forma) hátát, csíkokban rácsorgatjuk a karamellt. Rögtön le is szedjük, míg teljesen meg nem keményedett. Ezt is kétszer megismételjük. A tortát ezekkel a kupolákkal, a félretett citromkarikákkal, valamint kandírozott citromhéjjal díszítjük. (Nekünk a karamell kupolák nem sikerültek, kicsit absztrakt formák lettek, de nekünk így is nagyon tetszett. :) )




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése