2013. április 2.

Citromos-mákos nyuszitorta


Ez volt az én meglepetésem a családomnak húsvétra. És mint utólag kiderült, szinte mindenki készült valamivel, amiről nem tudtak a többiek. Mintha összebeszéltünk volna. :) Anyu is sütögetett titokban, Mazsi is kreatívkodott és Andrásnak is született egy jó ötlete az édes és sós összepárosítására.

Biztos vagyok benne, hogy tesóm is megmutatja majd, ők miket alkottak az ünnepi asztalra, de most jöjjön az én desszertem egy kis kalanddal fűszerezve. Mert majdnem akadályokba ütközött az én meglepetésem elkészítése. :)


Az én fantáziámat az alább látható kép indította be. Nagyon mutatós és ötletes nyuszi formájú torta van rajta és még az is látható, hogy hogyan kell formázni. Tulajdonképpen két egyforma méretű kerek tortalapra van szükség. Az egyiket meghagyjuk kereknek, a másiknak  pedig mindkét oldalából szimmetrikusan egy-egy íves részt levágunk. Ezek lesznek a nyuszi fülei, a megmaradt darab a nyakkendője.

Nem tűnt bonyolultnak, így mindenképpen meg akartam sütni. A legnehezebb része az volt, hogy kitaláljam, milyen ízű legyen a tortalap és a krém. Csokis és bármilyen magvas nem jöhetett szóba, mert András allergiás rájuk, kókuszos apu miatt nem, mert nem szereti. Néhány nap elmélkedés után megszületett a döntés: mákos lesz a piskóta és citromos a krém.



Nem akartam kísérletezgetni, így elhatároztam, hogy a két kerek tortalap a bögrés mákos hozzávalóiból készül el. Nagyon szeretem azt a sütit, mert napok múlva is olyan puha mintha frissen sütöttem volna és nincs vele sok macera. Csak összeöntögetem a hozzávalókat és megsütöm.

Hozzávalók:
- 2 tojás
- 10 dkg vaj
- 1 bögre cukor
- 1 bögre darált mák
- 1 bögre tej
- 1 bögre liszt
- 1 csomag sütőpor
- 1 teáskanál őrölt fahéj

Mindent ugyanazzal a bögrével mérjünk, lehetőleg 3 dl űrtartalmúval.

A vajat habosra kevertem a cukorral, majd a tojásokkal. Váltakozva, apránként hozzáadtam a mákot, lisztet, tejet, végül a fahéjat és a sütőport. Alaposan összedolgoztam.

Kivajazott, lisztezett kerek tortaformába öntöttem a masszát és 180 fokra előmelegített sütöben kb. 40 percig sütöttem.

Ezt megismételtem még egyszer, hogy két kerek tortalapot kapjak. Kiborítottam két tálcára hűlni.

24 cm átmérőjű sütőformában készítettem a mákos sütiket és miközben lemértem az átmérőjét, akkor ütött szöget a fejembe, hogy vajon mire fog ráférni már nyuszi formátumban??? Számításaim szerint körülbelül 60 cm-es tálcára lett volna szükségem. De nem volt. A legnagyobb lapos gáztepsim is csak alig nagyobb 40 cm-nél. Gyorsan felhívtam anyuékat és próbáltam elmagyarázni, hogy mire lenne szükségem úgy, hogy közben ne  sejtsék, mit akarok sütni. Természetesen nekik sem volt ekkora tálcájuk. Nem lehet, hogy ezen bukjon el a projekt!

Eszembe jutott, hogy bármi megteszi, ami lapos és nagy. Jobb híján Imi behozott a garázsból egy régi könyvespolcot. :):) A szélessége tökéletesen megfelelt, a magassága meg túlzottan is: 90 cm volt. Alufóliával betekertem, hogy mégse a csupasz polcra tegyem a sütit. Lelki szemeim előtt megjelent, hogy hogyan fogjuk átjuttatni anyuékhoz ezt a nem kis darab valamit. Végül megoldottuk, de ez már a vége a történetnek...


Addig még várt rám egy-két feladat. El kellett készítenem a krémet.

Hozzávalók a krémhez:
- 0,5 liter tej
- 1 csomag vaníliás pudingpor
- 3 evőkanál cukor
- 0,5 liter cukrászati habalap (vagy Hulala tejszín)
- esetleg 2 csomag habfixáló
- 1 nagyobb citrom leve

A tejből, vaníliás pudingporból, cukorból pudingot főztem, majd kihűtöttem. Közben felvertem a tejszínt. Én azért szeretem a Hulala-t, mert habfixáló nélkül is jó keményre lehet verni és még másnap is tartja magát, nem esik össze. Ráadásul édesített, így nem kell külön cukrot beletenni.

Amint kihűlt a puding, apránként belekevertem a felvert habba, robotgép segítségével. Így egy krémes habot kaptam. :) Hozzáöntöttem a citromlevet is és összedolgoztam


Következhetett a formázás és a díszítés.

Hozzávalók a díszítéshez:
- lekvár
- bármilyen aszalt gyümölcs
- csokidrazsé
- apró cukorka
- csokireszelék
- vagy bármi, amit a fantáziánk enged :)

A befóliázott könyvespolcra fektettem a tortalapokat, már formára vágva. Eredeti terveim szerint a közepét megkentem volna lekvárral, de annyira lágy volt a tészta, hogy nem lehetett kettévágni anélkül hogy szétesett volna. Így jobb híján a tetejüket kentem meg egy egész üveg házi meggylekvárral. Erre jöhetett a citromos habkrém, befedve minden részét a nyuszinak. Végül arcot is csináltam neki Ági segítségével aszalt áfonyából, szilvából és mazsolából. Színes cukorkából kapott nyakkendőt és fület. Igazán csinos nyuszifiú lett. :)

Mindenki megnyugtatására leírom, hogy sikeresen átjuttattuk anyuékhoz a sütit a nehéz és hosszú könyvespolcon, méghozzá egy kis kitérővel: még nagyiért is elmentünk közben. Én egyensúlyoztam a kocsi hátsó ülésén a művemet.

Nagyon-nagyon finom lett, szerénytelenség nélkül állíthatom. :) A külalakján még van mit javítani, de az ízén már semmit sem kell.




4 megjegyzés:

  1. nagyon ügyes vagy, Bea, gratulálok! és mi lett a sorsa? el is fogyott ez az óriásnyúl?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nemcsak a tesóméknál, nálunk is mindössze két szeletnyi árválkodik belőle. Nem sokáig :) Nagyon bejött ez a citromos-mákos párosítás.

      Törlés
  2. Nem kell javítani rajta semmit. :D Nagyon szép és nagyon nagyon finom lett!!! Természetesen kb. 2 szeletnyi van belőle csak. :)

    VálaszTörlés