2014. november 23.

Tejberizs torta

Ezt a tortát Imi névnapjára készítettem, kifejezetten az ő kérésére. Ő körülbelül úgy van a tejberizzsel mint én a lecsóval: hetente többször is szívesen megeszi. Amióta megkaptam a jó kis Tupperware-es rizspároló edényemet, azóta a tejberizskészítés lényegesen leegyszerűsödött nálunk, így akár minden nap csinálhatnék neki. És még akkor sem unná meg. :)

Névnapja közeledtével átküldött nekem egy receptet egy rizstortáról, finoman utalva rá, hogy ezt elfogadná. Én egy kissé átdolgoztam, de ez talán csak előnyére vált a sütinek. Mindenesetre mindenkinek nagyon ízlett, leginkább az ünnepeltnek.


A torta három részből áll: egy kakaós piskótából, egy tejszínes tejberizsből és a díszítésből, amely lehet bármilyen idénygyümölcs vagy befőtt, konzerv, akár vegyesen variálva, ki mit szeret. Én most őszibarack befőttet választottam, mert úgy gondoltam, azzal nem foghatok mellé, mindenki szereti.

Hozzávalók a piskótához:
- 4 tojás
- 4 evőkanál cukor
- 2 evőkanál cukrozatlan kakaópor
- 2 evőkanál liszt
- 1 csipet só

A tojásokat kettéválasztottam, a fehérjét a csipetnyi sóval kemény habbá vertem. A sárgáját a cukorral habosra kevertem. A lisztet és a kakaót összevegyítettem és a tojáshabbal felváltva apránként a cukros masszához adagoltam, óvatosan összeforgattam.

Kivajazott-lisztezett kb. 24 cm-es tortaformába simítottam a tésztát és 180 fokra előmelegített sütőben tűpróbáig - kb. 20-25 perc - sütöttem.

A tortaformában hagytam kihűlni.


Hozzávalók a tejberizshez:
- fél liter kerek szemű rizs
- 1,8 liter tej
- 6 csapott evőkanál cukor
- 2 csomag vaníliás cukor
- 1 marék mazsola
- 1 csomag zselatinfix
- 2 dl habtejszín

A mazsolát dupla mennyiségű vízben beáztattam.

A rizst megmostam és egy nagy lábasban a cukorral, vaníliás cukorral, 1 liter tejjel feltettem főni. Ahogy elkezdett dagadni, a tejet felszívni, a maradék tejből mindig egy keveset hozzáöntöttem. Sűrűn megkevertem. Az utolsó adag tejnél elzártam alatta a gázt, lefedtem és 10 percet állni hagytam. Majd hűvös helyre vittem az edényt és hagytam, hogy teljesen kihűljön a rizs.

Közben a tejszínt a zselatinfixszel kemény habbá vertem. Amint a rizs kihűlt, hozzákevertem.

A piskótáról eltávolítottam a sütőformát és átemeltem egy süteményes tálra. Kettévágtam, a felső lapot félretettem, az alsó köré visszarendeztem a tortaforma karikát, szorosra csatolva. A tejberizs felét rásimítottam a piskótára.

A félretett piskótát apró darabokra vágtam és megszórtam vele a tejberizst. Majd jöhetett a második adag ebből. Fél órára betettem a hűtőbe, hogy kissé megdermedjen.

Közben előkészítettem a díszítéshez valókat.

Hozzávalók a díszítéshez:
- gyümölcs (pl. lecsöpögtetett befőtt, konzerv vagy bármilyen idénygyümölcs)
- 3 dl folyadék (pl. befőtt leve vagy víz)
- 1 csomag (12 g) tortazselé

A zselé bevonatot a csomagolás használati útmutatója alapján készítettem el. Rövid időre félretettem hűlni. Közben feldaraboltam a lecsöpögtetett barackokat. Kiraktam vele a torta tetejét majd a közepétől indulva körkörös mozdulatokkal ráöntöttem a langyosra hűlt zselét. Egyenletesen eloszlattam a barackon.

A tortát egy éjszakára hűtőbe helyeztem.


Másnap tálalás előtt eltávolítottam róla a tortaforma karikát. Örömmel láttam, hogy szépen egyben maradt a süti, a zselé is egyenletesen megdermedt rajta, nem folyt le a szélén.

Már megkaptam a megrendelést, hogy máskor is készíthetek ilyent. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése