2014. november 7.

Sütőtöktorta mézes-diós mascarponekrémmel

Nem is tudom, melyik volt előbb: a tyúk vagy a tojás? :) Vagyis az, hogy előbb fogalmazódott meg a fejemben, hogy valamilyen sütőtökös tortát kellene sütni? Vagy inkább az történt hamarabb, hogy megláttam a Lidl kínálatában különféle halloween-i termékeket és beleszerettem a sütőtök formájú cukordíszekbe?

Még az is lehet, hogy nagyjából egyszerre történt. Amióta Judit megosztotta velem a sütőtökös-fehércsokoládés kuglófja receptjét, azóta motoszkál a fejemben, hogy meg kellene sütni.


Ennek múlt hét végén jött el az ideje, amikor mindenki tököket faragott vagy sütőtöklevest készített halloween alkalmából. Én pedig egyesítettem Judit kuglófját és a Lidl-ben beszerzett cukordíszeket. :)

A tortám fogadtatásáról a bejegyzés végén számolok be, most lássuk a receptet.


A torta alapját, vagy inkább burkolatát a kuglófrecept alapján készült sütemény adta. Ezen a linken elolvasható hogyan készül, de az egyszerűség kedvéért bemásolom ide is.

Hozzávalók a sütőtökös süteményhez:
- 2,5 dl sütőtök püré
- 9 dkg fehércsokoládé
- 2 tojás
- 25 dkg liszt
- 8 dkg cukor
- 1,25 dl olívaolaj
- 1,25 dl natúr joghurt
- 1 kávéskanál sütőpor
- fél kávéskanál szódabikarbóna
- fél kávéskanál só
- ízlés szerint kardamom és vanília

Első lépésként a tökpürét kell elkészíteni, méghozzá úgy, hogy a sütőtököt kettévágva, magjait eltávolítva tepsibe fektetjük, alufóliával letakarjuk és 180 fokos sütőben puhára pároljuk. Vagy akár úgy is lehet, ahogy én szoktam sütni a megevésre szánt sütőtököket.

A megpuhult tökbelsőket turmixgépbe kanalazzuk és egy pici víz hozzáadásával selymesre pürésítjük.

A tojásokat jól kikeverjük az olajjal, vaníliával és cukorral, majd hozzáadjuk a joghurtot és a tökpürét. Jól összedolgozzuk. A lisztet elvegyítjük a sütőporral, a szódabikarbónával, az összezúzott kardamommal és a reszelt csokoládéval. Végül ezt a keveréket is apránként belekeverjük a tökpürés masszába.

Kivajazott-kilisztezett tortaformába töltjük a tésztát és 180 fokra előmelegített sütőben kb. 40 perc alatt készre sütjük.


Én annyit módosítottam rajta, hogy kardamomot nem tettem bele, viszont 1 dkg fehércsokival és 0,5 dl-vel több sütőtökpürét igen. Egy különleges, félgömb alakú tortaformában sütöttem meg, amiben Mazsi karamelltortája készült. Annak a formának van egy lapos, a félgömb alsó felével megegyező átmérőjű kerek sütőforma része is, tulajdonképpen abban süthetjük meg a félgömb talpát. Ebben a két formában osztottam el a sütőtökös masszát.

Sütés után a formákban hűtöttem ki a süteményt és amíg hűlt elkészítettem a krémet.


Hozzávalók a krémhez:
- 20 dkg vaj vagy margarin
- 10 dkg porcukor
- 2 evőkanál méz
- 15 dkg darált dió
- 50 dkg mascarpone

A szobahőmérsékletű vajat a porcukorral kihabosítottam, majd apránként hozzáadtam a mézet és a diót is, végül a mascarponét is belekevertem. Jól összedolgoztam, egynemű krémmé.

A következő hozzávalók opcionálisak, csak akkor érdemes elkészíteni a "töltelékanyagot", ha a krém kevésnek bizonyul. Ha valaki normál, kerek tortaformában süti meg a süteményt, akkor neki egészen biztosan elég lesz a krém. Nekem a forma üregessége miatt kevés lett, így vészmegoldáshoz folyamodtam. Középen kiegészítettem a következőkkel:

Hozzávalók a krém kiegészítéséhez:
- 2 dl sütőtökpüré
- 10-12 szem omlós, édes keksz

A kekszeket apróra törtem és összeforgattam a sütőtökpürével. Kis idő után krémszerű massza lett belőle.


A kihűlt félgömb süteményt még mindig nem borítottam ki a sütőformából. Beletöltöttem egy adag krémet, kb. a feléig, majd egyenletesen rákentem, kissé rányomkodtam a sütőtökös-kekszes masszát. Majd jöhetett az újabb adag krém egészen a pereméig. A szélét is megkentem vele és ráborítottam a kerek talpát. Jól rányomtam, hogy összeragadjon.

Ekkor egy tányérral fedtem be és egy hirtelen mozdulattal megfordítottam. Leemeltem a félgömb formát a süteményről. Kívülről is bevontam a tortát a krémmel és a cukorfigurákkal díszítettem.

1 éjszakára hűtőbe tettem, hogy jól megdermedjen a krém, szépen szeletelhető legyen.


Természetesen normál tortaformában sütve is tökéletes ez a torta! Lehet ketté vagy háromfelé szelni, laponként megkenni a krémmel, bevonni az oldalát is vagy csak a tetejét.

A torta fogadtatása teljesen vegyes volt és meglepő. Olyan embernek, aki alapvetően válogatós, nagyon ízlett, míg más, aki megeszik mindent azt mondta, hogy köszöni, de két-három villával elég volt belőle. Iminek nagyon nem ízlett, Mazsinak pedig nagyon ízlett. :) Én is megettem belőle 2 szeletet és határozottan elégedett voltam magammal.


Mazsi pedig tököt faragott halloween-re, így Tökfej Uraság őrködött náluk a ház előtt. Szerinte már csak egyvalaki, a másik tökfej, Benő kutya hiányzik a képről, de ő valószínűleg úgy érezte, hogy ha már más őrzi a házat, akkor ő nyugodtan bemehet a radiátor elé horkolni. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése