2014. július 25.

Mentás-lime-os almakompót

Gyerekkorom íz-emlékeihez tartozik a fahéjas-szegfűszeges almakompót. Drága nagymamánk, Nani rengetegszer csinált sült húsok mellé vagy csak simán desszertnek. Ugyanis csak úgy önmagában, jól behűtve kitűnő hűsítő a meleg nyári napokon.

Persze ő nem cifrázta. Hol volt akkoriban lime? Maximum citromot tett bele, de mentát egészen biztosan nem. Ez csak az én fantáziám szüleménye, mert a múlt hétvégi 38 fokos kánikulában már azon gondolkodtam kínomban, hogy mit pakolhatnék még az almakompótba, ami hűsítene. Kézenfekvő volt, hogy citromfüvet vagy mentát, esetleg mindkettőt, de nagyon gyorsan rádöbbentem, hogy idén nem ültettem citromfüvet a balkonládáimba. Így maradt a menta.

Tudom, kissé ellentmondásos az, hogy hűsítő fűszernövényt keresek, miközben a fahéj köztudottan melegítő hatású, nem véletlen, hogy annyi téli jellegű süteménybe, teába kerül bele. :)


A lime-ot pedig nem flancolásként főztem az almakompótba citrom helyett, inkább maradék hasznosítás volt a cél. Néhány hete tartottuk ugyanis anyuék szülinapi ünnepségét, és kitaláltam, hogy milyen menő lenne, ha koktélokat fogyasztanánk miközben sülnek a grillen a húsok, zöldségek. Ez meg is történt, viszont néhány lime megmaradt még akkorról. Úgy döntöttem, hogy itt a tökéletes alkalom felhasználni közülük egyet.

A recept nagyon egyszerű, tényleg nyárra való, amikor az embernek nincs kedve negyed óránál többet állni a tűzhely mellett.

Hozzávalók:
- 1 kiló alma
- 2 evőkanál citromlé
- 1 lime
- 1 teáskanál őrölt fahéj
- 10-15 db szegfűszeg
- cukor ízlés szerint
- 8-10 mentalevél
- 2,5 liter víz

Egy nagyobb lábasba vizet öntöttem, elkevertem benne a citromlevet és a meghámozott, magháztól megtisztított, nagyobb kockára vágott almát ebbe dobtam bele. Hozzáadtam a karikára vágott lime-ot, a szegfűszeget, fahéjat és a cukrot és forralni kezdtem.

Cukrot mindenki ízlése szerint tegyen bele, hiszen az édesítés szükségessége attól is függ, hogy milyen almából készítjük a kompótot.

Forrástól számított 15 percig főztem, majd lehúztam a tűzről, belekevertem a megmosott mentaleveleket és félretettem hűlni. Amint langyosra hűl, máris hűtőszekrénybe helyeztem, mert én csak jéghidegen szeretem.


Jó volt egy kicsit nosztalgiázni, hiszen legalább 15 éve nem ettem almakompótot. Most viszont eszembe jutott a gyerekkorom és természetesen Nani, ahogy örömmel készíti nekünk ezt az egyszerű, de nagyszerű finomságot.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése