2014. július 16.

Cseresznyés / meggyes piskóta

Igazi klasszikus gyümölcsös süti. Gyerekkoromban a június-július nem telt el úgy hogy legalább kéthetente ne készült volna cseresznyés vagy meggyes piskóta. Az indok nagyon egyszerű: a habkönnyű tésztát negyed óra alatt ki lehet keverni, maximum ugyanennyi idő kimagozni a gyümölcsöket és már sülhet is sokak kedvence, amit általában még langyosan felfaltunk, mert nem bírtuk kivárni, hogy kihűljön. Soha nem maradt egy morzsa sem belőle.

Érdekes módon az elmúlt években viszont egyáltalán nem jutott eszembe ez a sütemény. Hamarabb készítettem gyümölcslevest ha maradék cseresznyét vagy meggyet kellett felhasználni.


Legutóbb viszont Iminek eszébe jutott, hogy milyen régen sütöttem piskótát, így el is dőlt, hogy mibe teszem bele az otthon lévő összesen kb. fél kilónyi meggyet és cseresznyét. Bizony, most mindkét gyümölcs került a sütibe és szerintem így sokkal finomabb lett mintha csak az egyikből csináltam volna.

Ketten gyorsan kimagoztuk a gyümölcsöket és hamarosan már sült is a finom illatú süti.


Hozzávalók:
- 6 tojás
- 6 + 3 evőkanál liszt
- 6 evőkanál cukor
- fél kg cseresznye és meggy
- csipetnyi só

A kimagozott gyümölcsöket egy tálba helyeztem, megszórtam 3 evőkanál liszttel és összekevertem. Ez azért szükséges, hogy ne süllyedjenek le a piskóta aljára sütés közben.

A tojásokat kettéválasztottam. A fehérjéből egy csipetnyi sóval kemény habot vertem. A sárgáját a cukorral együtt addig kevertem, amíg felhabosodott és szinte kifehéredett.

2 evőkanálnyi lisztet és a tojásfehérje hab egyharmadát óvatos mozdulatokkal, mindig egy irányba forgatva hozzádolgoztam a sárgájához. Ezt addig ismételtem amíg el nem fogytak a hozzávalók.

Sütőpapírral bélelt tepsibe borítottam a masszát, egyenletesen elterítettem. Beleszórtam a gyümölcsöket, figyelve arra, hogy mindenhova egyformán jusson, hiszen ki szeretné, ha az ő szelet sütijében mindössze 1 szem meggy vagy cseresznye árválkodna?

A tepsit 180 fokos sütőbe toltam és 25 percig sütöttem úgy a piskótát, hogy addig nem nyitottam ki a sütőajtót, nehogy összeessen a tészta. Eközben szépen megemelkedett, elkezdett pirulni a teteje. A 25 perc leteltével tűpróbával ellenőriztem, hogy teljesen átsült-e. (Ha nem sült meg, akkor toljuk vissza a sütőbe rövid időre, figyeljünk, nehogy elégjen, de legyen szép piros-barna a teteje).


Amint elkészült a süti, zárjuk el a sütőt és nyissuk résnyire a sütőajtót, hagyjuk benne kihűlni. Minél lassabban hűl a piskóta, annál nagyobb az esélye hogy nem esik össze. Ezután vágjuk kockára, rendezzük tányérra és szórjuk meg a tetejét porcukorral.

A tésztájába lehet keverni reszelt citromhéjat is. Előfordul, hogy én is teszek bele. Az igazán ínyencek pedig szórják meg fahéjjal a kimagozott gyümölcsöt és ezután keverjék el a liszttel. Nagyon feldobja a süteményt! Én még soha nem készítettem így, mert akkor nekem nem lenne az az igazi, "békebeli" cseresznyés / meggyes piskóta íze, de hallottam, hogy van aki így csinálja.

Mondanom sem kell, megint nem maradt egy morzsa sem belőle. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése