2015. január 16.

Töltött káposzta cserépedényben sütve

A korondi mázas cserépedényemről már áradoztam a csülkös-babos káposztáról szóló bejegyzésemben, és már akkor elhatároztam hogy a karácsonyi töltött káposztánkat ebben fogom elkészíteni.

Ahogyan már olvashattátok az idézőjeles "töltött káposztámnál", én egészen eddig lábasban főztem minden karácsonykor. Így szoktam meg, így szerettük meg, csupasz húsgombócokkal, káposztalevél nélkül.


Most azonban úgy gondoltam, ha már lúd, legyen kövér. Vagyis ha már megvettem ezt a remek cserépedényt Erdélyben, amiben egy hadseregre való ételt el tudok készíteni, akkor ki is használom a lehetőséget. És megadom a módját, a húsgombócok egy részét káposztalevélbe göngyölöm, tehát igazi töltött káposztát csinálok.

A darált hús mellett természetesen több féle füstölt hús is került bele: füstölt oldalas, füstölt comb, kolbász, császárszalonna. Igazán hasznára vált ez az ízorgia.


Hozzávalók (egy jó nagy cserépedényhez):
- kb. 2 kg savanyú káposzta + savanyított káposztalevél
- 70 dkg darált hús (sertés vagy marha, vagy vegyesen)
- 15 dkg rizs
- 2 kisebb tojás
- 2 közepes fej hagyma
- 20 dkg császárszalonna
- füstölt húsok ízlés szerint kisebb darabokra vágva
- kolbász ízlés szerint
- 2 evőkanál zsír
- 1 evőkanál + 2 teáskanál pirospaprika
- 2 evőkanál liszt
- só
- bors
- zsemlemorzsa (ha szükséges)
- csípős paprika

A darált húst, tojásokat, rizst, 2 teáskanál pirospaprikát, ízlés szerint sót (vigyázzunk, mert a káposzta önmagában is sós) és borsot egy tálba tettem. A szalonnát apró kockára vágtam, a vöröshagymát szintén felaprítottam.


A szalonnát egy mélyebb serpenyőben zsírjára sütöttem, majd hozzáadtam a zsírt és a hagymát is. Összeforgattam és megpároltam. 3 evőkanálnyit a darált húshoz adtam belőle, a többit félretettem.
A húsos masszát jól összedolgoztam. (Ha túl lágy, kevés zsemlemorzsával sűríthetjük.)

A savanyú káposztát és a leveleket többször, hideg vízben átöblítettem. A leveleket hosszában kettévágtam úgy hogy a vastag ere kikerüljön belőle. Ezután megtöltöttem mindegyiket a darált húsos masszával és felcsavartam, két végét benyomkodtam. A maradék darált húsból gombócokat formáztam.

Egy nagy lábasba áttettem a szalonnás-hagymás zsírt és ismét felmelegítettem. Megszórtam a liszttel, kissé megpirítottam rajta. Majd belekevertem az evőkanálnyi pirospaprikát, felöntöttem egy pohár vízzel és összeforraltam. A szálas káposztát beleforgattam.


A hideg (!) cserépedényemben elkezdtem lerétegezni a hozzávalókat: káposzta került az aljára, közé szórva néhány chillipaprika, majd bundás és bunda nélküli húsgombócok, füstölt húsok, kolbászkarikák. Aztán újabb réteg káposzta, erős paprika és húsfélék, egészen addig amíg a tetejét savanyú káposztával borítottam be és elrendeztem rajta a maradék füstölt húsokat. Felöntöttem vízzel és lefedtem az edényt a tetejével.

Hideg sütőbe toltam és az első fél órában 250 fokon, majd 200 fokon sütöttem. Összességében körülbelül 2,5 - 3 óra alatt sült meg teljesen puhára minden hozzávaló.


Hatalmas adag lett, sok mindenkinek jutott belőle, sőt két adagot még le is fagyasztottam, hogy a későbbiek során is ehessünk még a karácsonyi töltött káposztából.

Egészen más lett mint a lábasban főtt változat, nekem jobban ízlik.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése