2015. január 3.

Karácsonyi finomságok II.

A 2012-es karácsonyi menü után sajnos elfelejtettem megírni a 2013-as összefoglalóját, de a 2014-est semmi pénzért nem hagynám ki. Annyi féle újdonság készült nálunk, hogy mindenképpen szerettem volna egy bejegyzésben bemutatni őket. A későbbiek során talán hasznos lesz, ha valaki karácsony előtt azon gondolkodik, hogy mit süssön-főzzön és egy helyen szeretne látni több ötletet.

/Amint a receptek is felkerülnek az oldalunkra, ebben a bejegyzésben elhelyezzük a hozzájuk tartozó linkeket, így az ételek nevére kattintva azonnal olvasható lesz majd az elkészítés módja is. Ehhez azonban még egy kis türelmet szeretnénk kérni./


Karácsony előtt két héttel Mazsival egy-egy adag linzert, mákvirágot és lekváros mézespuszedlit sütöttünk. Már második éve, hogy egy-egy szegényebb sorsú családnak karácsonyi ajándékcsomagot küldünk gyerekjátékokkal, ruhákkal és saját készítésű süteményekkel. Idén egy debreceni család kapott tőlünk csomagot, benne a három féle sütivel. Reméljük, hogy ezekkel egy kicsit megédesíthettük az ünnepüket.


A karácsony előtti hetekben Mazsi 4 féle bejglit sütött családunknak, hogy ráhangolódjunk az ünnepre: mákosat, diósat, gesztenyéset és marcipánosat. Mondanom sem kell, karácsonyra mindegyik elfogyott.


Minden évben szoktam sütni Tomi barátunknak és családjának egy-két félét, méghozzá olyant, amire Tomi vágyik.

A csokis keksz elmaradhatatlan, ezt mindig kéri.


Ezen kívül a mostani karácsonyon a másik nagy kedvencére, a banánhabos tortára esett a választása.


Néhány nappal karácsony előtt elkészítettem a mi sütijeinket is.

Például az áfonyás-fehércsokoládés kekszet.


A vaníliás karikát.


A málnás-fehércsokis brownie-t.


És végül a kókusztekercset.


Szüleim pedig marcipános tallért...


... kókuszos puszedlit ...


... és mézes krémest készítettek még az ünnep előtt. Ezeknek a sütiknek jót is tesz néhány nap pihentetés.


December 23-ára elkészültem a töltött káposztával is, amit idén nem főztem, hanem a korondi mázas cserépedényemben sütöttem. Ezentúl minden évben így fogom csinálni, mert nagyon bevált!


December 24-én hagyományosan anyuéknál volt az ajándékozás és a családi vacsora. Ekkor minden évben egy könnyed fogást eszünk, öntött (rakott) kiflit, ami tulajdonképpen a mákos guba testvére, megboldondítva egy kis (rumos) meggyel, valamint tojáshabbal befedve.


Karácsony reggeleken nem maradhat el a mazsolás kuglóf kakaóval, tejeskávéval, ki mivel szereti. Ez apukám privilégiuma, minden évben két kuglófot süt, egyet maguknak, egyet pedig nekünk.


December 25-én a szüleimnél szoktunk ebédelni, ilyenkor heten üljük körül az asztalt, nagymamámmal kiegészülve. Anyukám tyúkhúslevesével szokott indulni a menü, így volt ez most is.

Második fogásként pedig Wellington pulykamellet készítettek zöldségkörettel, valamint két féle sültkrumplival: hagyományos illetve édesburgonyából.


Desszertként pedig a fentebb felsorolt sütik mellé még egy meggyes-gesztenyés tekercset is sütöttek.


December 28-án pedig nálunk folyatódott a családi ebédek sora.

Előételként sajtkrémmel töltött fánkocskákat kínáltam.

 

Majd gesztenyelevessel készültem, melyre szalonnát pirítottam levesbetétként.


Ismerőseink néhány nappal karácsony előtt vágtak disznót, így volt véres-májas hurka és sült kolbász is. Köretként párolt káposztát, knédlit, rétestésztában sütött hagymás-szalonnás burgonyát készítettem. 

 

A fő-fő fogás a mostani karácsonyon pedig a vörösboros szarvasgerinc volt, amelyet sütés előtt 4 napig érleltem fűszeres-boros pácban, így igazán omlósra sikeredett.


A fenti köreteket édesburgonyából készült hercegnőburgonyával egészítettem ki, így mindenki kedvére válogathatott.


Természetesen, mint minden évben, ez a rengeteg étel nemcsak a család számára készült, hanem a "karácsonyi szünetben" minket meglátogató barátaink részere is. Hiszen ilyenkor jólesik közösen körülülni az asztalt és egy finom ebéd vagy vacsora mellett megvitatni az elmúlt évet vagy éppen az "élet nagy dolgait". :)

BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNUNK MINDENKINEK!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése