2013. szeptember 10.

Vadas

Gyerekkorom óta az egyik kedvenc ételem a vadas. Anyuék nagyon finoman tudják elkészíteni, és már én is eltanultam tőlük. Most viszont egy kicsit más variációt szeretnék megismertetni veletek, ugyanis Erzsi néni, Imi keresztanyuja másképp csinálja mint mi.

Tavaly ettem nála először és már akkor is csodálkoztam, hogy citromot karikáz bele ízesítésképpen. Ez nemcsak mutatóssá de egészen különleges ízűvé tette a szószt.

Idén, amikor megkérdezte, hogy mit főzzön nekünk, amikor megyünk hozzájuk, egyből rávágtam, hogy vadast. És Erzsi néni el is készítette, végképp meggyőzve arról, hogy blogra való a receptje.
 

Hatalmas adagot szokott főzni egyszerre, most is 2 kg marhahúst használt fel. A jó vadas titka a jó minőségű hús. Ehhez nem árt egy hentes ismerős, aki lehetőleg fiatal marhát ad, ha azt szeretnénk vásárolni, hogy ne kelljen fél napig főzni a húst. Sajnos én már megjártam egyszer-kétszer...

Hozzávalók:
- 2 kg marhahús (pl. felsál)
- mustár
- fokhagymás és borsos-mustáros villámpác fűszerkeverék
- kb. 70 dkg sárgarépa
- 1-2 szál fehérrépa
- 2 közepes fej hagyma
- 1-2 gerezd fokhagyma
- egész babérlevél
- őrölt babérlevél
- 1,5 citrom leve
- 1 egész citrom
- 3-4 evőkanál cukor
- só
- olívaolaj
- 1 nagy doboz (450 g) tejföl

Erzsi néni egy éjszakára be szokta pácolni a hússzeleteket, vagy darabokat a következő keverékbe: olívaolajban elkever mustárt, fokhagymás és borsos-mustáros villámpác fűszerkeveréket, valamint kevés őrölt babérlevelet. Ezzel bevonja a húst és hideg helyre teszi a másnapi felhasználásig.


Következő nap egy jó nagy edénybe beleteszi a húst, hozzáadja a megtisztított, karikára vágott sárgarépát, fehérrépát, vöröshagymát és fokhagymát. Felönti annyi vízzel, hogy ellepje, majd tovább ízesíti 1-2 evőkanálnyi mustárral. Addig főzi, amíg a marha teljesen megpuhul. Időnként pótolja az elfőtt vizet.

Ez a feladat elég időigényes, ahogy említettem, a hús minőségétől nagyban függ a főzés időtartama. Néhány órával lehet számolni, főleg ha ekkora mennyiséget készítünk.

Amint a marhahús puhára főtt, kiemeli a zöldségek közül. A zöldségeket és a tejfölt botmixer segítségével pürésíti. Hozzáadja az 1,5 citrom levét, valamint a karikára vágott citromot is.

A cukrot egy kis serpenyőben megpirítja, felönti kevés vízzel és hozzávegyíti a szószhoz. Ha kell, ekkor ízesíti még mustárral, sóval. Jól kiforralja és a végén visszahelyezi a húst a zöldséges szószba és forrón tálalja.


Tulajdonképpen azért készül nála ekkora adag vadas, mert mindenki szereti. Természetesen nem fogy el egy ebédnél ennyi, mindig porcióz a gyerekeknek, unokáknak másnapra is. Most tésztát és zsemlegombócot is főzött hozzá - a zsemlegombóc receptjéről fog szólni következő bejegyzésem - mert nem tudtuk eldönteni, hogy melyikkel szeretjük jobban.

Egyszer leírom azt is, hogy hogyan készíti anyukám a vadast, illetve én. Mert a kettő ugyanaz. Így mindenki eldöntheti majd, hogy melyik recept szimpatikusabb neki. Ebben a kérdésben én ugyanúgy nem tudnék dönteni, mint ahogy nem tudtam választani a főtt tészta és a zsemlegombóc között, ezért mindkettőt ettem a húshoz.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése