2013. március 17.

Szójaszószos-paradicsomos-zöldséges pasta Bee-től

Az egész úgy kezdődött, hogy Dávid napokig áradozott nekem arról, hogy Bee milyen finom pasta-t készített zöldségekből, de nem árulta el pontosan, hogy miből is áll. Aztán úgy folytatódott, hogy szólt, jön Pestre és hozza a meglepit, ami ennek a szósznak az alapja.

Nem tudtam elképzelni, hogy mi lehet az. Aztán megkaptam az ajándékot, ami egy befőttesüvegnyi, héj nélkül eltett, egészben hagyott paradicsom volt. Tudjátok, olyan, amit konzervben is lehet kapni, csak össze sem hasonlítható ezzel a házilag eltett változattal.


Már csak azért sem, mert nem ipari mennyiségű paradicsom lett feldolgozva szinte válogatás nélkül egy gépsoron. Ebben szív és lélek volt. :)

Dávid és Bee Halászin építkeznek. És amíg szép lassan készülődik a házuk, úgy gondolták, addig is hasznosítják a kertet. Tavaly nyáron volt az első alkalom, hogy bevetették mindenfélével, többek között paradicsompalántákat is telepítettek. (Az alábbi kép két évvel ezelőtt készült, az "ablakból" kinézve a háttérben látható a kert.) Olyan jól sikerült az első vetés, hogy nem győztek dicsekedni, amikor valamilyen saját termesztésű zöldséget ettek.

A paradicsomot is szüretelték rendületlenül és egy részét eltették télire befőttes üvegekbe. Ebből kaptam én egyet, kóstolónak. Bee-től gyorsan meg is kérdeztem, hogyan tartósították, mert elhatároztam, nyáron én is megcsinálom. Persze, ha lesz jó minőségű paradicsom elfogadható áron...

"A paradicsomot bedobom forrásban lévő vízbe és kb. egy perc után kiszedem és lehúzom a héját (mint a sárgabaracknak). Dunsztos üvegbe pakolom a meghámozott paradicsomot a felső peremig és rázárom a tetejét. Egy tepsibe vizet engedek és beleállítom az üvegeket. Berakom a hideg sütőbe a tepsit és felrakom 120 fokra melegedni.
Amikor eléri ezt a hőfokot, akkor innentől számítva fél órát kell itt tartani. Ezután lezárom és hagyom így teljesen kihűlni. Látni fogod, hogy a paradicsom leve feljön a tetejére és ez fogja teljesen lezárni (az a szuper, hogy semmi tartósítószer nem kell bele...:)
Egy évig tuti eláll (ezután nem tudom, mert ennél többet nálunk nem ér meg :)"

Na, hát ennyire egyszerű. Tényleg kedvet kaptam hozzá. Majd ha megcsinálom, akkor természetesen ahhoz a poszthoz is bemásolom a receptet.

Természetesen a pasta receptjét is megkaptam, amit máris idézek:

"Teljesen saját kútfőből van, úgyhogy szabadon variálható. Én elég nagy adagot szoktam csinálni, ami azt jelenti, hogy az a mennyiség, amit leírok, kb. 6-8 főnek elég.

Hozzávalók:
- 2 db cukkini
- 1 db padlizsán
- 3 fej gomba
- 1 nagy lilahagyma
- 5 gerezd fokhagyma
- 2 üveg paradicsom
- ízlés szerint só, bors, szójaszósz


Egy nagy teflonos, magas falú serpenyő a legideálisabb. Vékonyan megolajozom az alját és tűzforróra hevítem. Erre rádobom a cikkekre vágott cukkinit, gombát, lilahagymát és a padlizsánt. Én a zsengébb fajtát használom a cukkiniből. Négy felé szoktam vágni és utána kb. fél centi vastag cikkekre. A többit is hasonló vastagra, a forma mindegy. 
Addig pirítom az olajon, amíg barna nem lesz minden, aztán rányomom a fokhagymát és még átforgatom vele. Végül jönnek a fűszerek. Ha szeretitek a szójaszósz ízét, akkor mehet belőle 4-5 evőkanállal is, azonban akkor kicsit kevesebb só kell bele.

Ha benne vannak a fűszerek, akkor teszem rá a paradicsomot. Kicsit összenyomkodom, hogy ne maradjanak nagy darabok benne, és hagyom, hogy egyet forrjon. Ezután megkóstolom és annyi cukrot teszek még hozzá, hogy elvegye a paradicsom savanyú ízét, ez megint ízléstől és paradicsom fajtától függ. Addig hagyom fortyogni, amíg össze nem áll szósz állagúra (ez kb 10-15 perc), persze nem lesz egy homogén massza, de a paradicsom levétől és az összefőtt zöldségektől elég trutymós lesz.
  Penne tésztát szoktam kifőzni hozzá. Lehet hozzá reszelt sajtot tálalni, meg különböző olasz fűszereket, mert ezeket utólag is tehet mindenki külön-külön a maga adagjára...


...csináltam vele egy olyan trükköt, hogy megmaradt egy viszonylag nagyobb adag és ezt másnap összekevertem a tésztával, beleöntöttem jénai tálba, megszórtam sajttal és megsütöttem. Így is nagyon jó volt."


Azonnal megcsináltam én is, persze fél adagból, mert kettőnknek bőven elég volt annyi is.

Bár Bee nem írta, én a padlizsánt nem hámoztam meg, viszont a cukkinit igen. Miután felszeleteltem a padlizsánt, kissé besóztam, hogy a keserű levét kieressze.

Nekem sötét szójaszószom van itthon, amitől ilyen szép sötét színű lett a pasta. Viszont szerencsére az ízét nem uralta, sokkal jobban kiérződött belőle a házi paradicsom, még akkor is, ha a színe inkább a szójaszószra hasonlított.

Tényleg pillanatok alatt készen volt, olyan igazi munka utáni recept. Ja és nagyon finom, én azonnal megettem belőle egy tányérnyit ahogy elkészült.


Köszi Bee, remélem máskor is kapunk tőled ilyen hasznos ötleteket. :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése