2012. november 17.

Székelykáposzta

Nagyjából a Jókai bablevessel egy időben készítettem még pár hete ezt a székelykáposztát. Ha el is felejtettem volna, a képekre ránézve eszembe jutott volna, ugyanis ebbe főztem bele a bableveshez használt füstölt oldalas felét.

Én nem tudom elképzelni a savanyú káposztás ételeket valamilyen füstölt hús nélkül. A töltött káposztába több félét is szoktam tenni, mikor mi van itthon. De az erdélyi rakott káposzta sem lenne az igazi valamilyen jóféle csípős kolbász és szalonna nélkül. Lehet, hogy a székelykáposztába elég lenne a pörkölt, de ártani nem árt, ha van benne más is.


Karácsonykor mindig van töltött káposzta az ünnepi asztalon. Anyukám az utóbbi években egyszerre két félét is szokott készíteni, hogy legyen miből válogatni. Szerencsére ez egy olyan étel, hogy nem probléma, ha nem fogy el azonnal, mert sokáig eláll és ugye a mondás is úgy tartja - ha egy kapcsolat újrakezdéséről beszélünk - hogy "felmelegítve csak a töltött káposzta jó", vagyis annak nemhogy nem árt, hanem kifejezetten használ, ha többször van átmelegítve.

Ilyen a székelykáposzta is. Imi egyébként jobban szereti mint a töltött káposztát, úgyhogy volt olyan karácsony amikor két félét főztem: magamnak töltött káposztát, neki székelyt. Mondanom sem kell, két hétig biztosan ettük...

Most legutóbb kicsit újítottam, mert hiába kerestem a mélyhűtőben sertéshúst, nem találtam, viszont volt pulykamell, több csomag is. Gondoltam, semmi baja nem lesz az ételnek, ha kivételesen szárnyasból készítem hozzá a pörköltet. Ezért most az én receptem a következőképpen nézett ki:

Hozzávalók:
- 70 dkg pulykamell (a sertéshús helyett)
- 1 kg savanyúkáposzta
- kb. 30 dkg füstölt oldalas
- 1 paprika
- 1 paradicsom
- 1 nagy fej hagyma
- pirospaprika
- só
- bors
- olaj
- 2 db babérlevél
- 2 db pici piros csilipaprika
- 3 dl tejföl
- 2 csapott evőkanál tejföl


Az oldalast a csontok mentén feldaraboltam. A káposztát kétszer átöblítettem, hogy ne legyen annyira savanyú. Egy jó nagy edénybe beletettem, közé rejtettem az oldalasdarabokat, babérlevelet és a csilipaprikákat és felöntöttem annyi vízzel, hogy ellepje. Feltettem főni, puhulni.

Közben elkészítettem a pörköltet. A húst, a paprikát és a paradicsomot felkockáztam, a hagymát felaprítottam.
Olajon üvegesre pároltam a hagymát, majd lehúztam a tűzről, megszórtam pirospaprikával, felöntöttem pici vízzel és miután jó alaposan összekevertem, visszatettem a tűzre. Hozzáadtam a húst és minden oldalát megpirítottam. Belekevertem a paprikát, paradicsomot, sóztam, borsoztam és felöntöttem bőven vízzel. Fedő alatt puhára főztem. Én úgy szeretem, ha jó leveses marad a pörkölt, ezért ha párolog a víz, akkor mindig pótolom egy kevéssel. Leginkább a káposzta főzőlevével, mert annak finom, füstölt íze van az oldalastól.

Amikor a káposzta majdnem megpuhult, leszűrtem és belekevertem az oldalassal és a csilipaprikával együtt a pörköltbe. Figyeljünk, hogy jó szaftos legyen. Fedő alatt összefőztem, majd a liszttel kikevert tejföllel behabartam, alaposan kiforraltam és már tálaltam is.


Na igen, lényegesen rövidebb idő alatt készült el mint a töltött káposzta. Pláne így, hogy pulykamellből főztem sertéshús helyett. Természetesen magamnak még tettem rá plusz tejfölt, mert én mindent nagyon tejfölösen eszek. Finom volt pulykából is, lehet, hogy legközelebb is abból készítem.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése