2012. november 20.

Flammkuchen, tarte flambée, elzászi lepény

Ahogy közeledik a karácsony és készülünk az ünnepre, tervezgetjük az ajándékokat, a menüt, sütiket, úgy jut egyre kevesebb idő minden egyéb dologra, így a főzésre is. Igyekszem gyorsan elkészíthető, de azért minél laktatóbb ételeket beiktatni étrendünkbe.

Ezer éve terveztem, hogy megsütöm ezt a lepényt. Először a Plus szupermarketekben találkoztam vele a mirelit részlegen, ahol pizzásdoboz-szerűkben várakoztak lefagyasztva. Akkoriban már ismertem és nagyon szerettem a mi magyar töki pomposunkat, viszont a franciás változatát, a hihetetlenül vékony tésztájú elzászi lepényt még nem. Már akkoriban sem volt túl olcsó ez a Plus-ban kapható lepényke - azért csak lepényke, mert én egyedül meg tudtam enni egy egészet - , viszont az első kóstolás után menthetetlenül beleszerettem. Amikor tudtam, vásároltam belőle. Aztán eltűnt a Plus, beleolvadt a Spar-ba és vele együtt eltűnt ez a finomság is. Legutóbb a Lidl-ben találkoztam vele, de horror áron és ez adta a végső löketet ahhoz, hogy nekiálljak és én magam megsüssek belőle akkora adagot, amekkorát csak szeretnék. 


Ez az elzászi lepény akkor laktató, ha sok készül belőle. Kevésnek nem is érdemes nekiállni, mert pillanatok alatt elfogy. Nagyon vékonyra kell nyújtani a tésztát, szinte több rajta a feltét mint maga az alap. Nem ám olyan mint a mi jó kis töki pomposunk. Az olyan tömör, vastag tésztájú. Kemencés lángos néven már biztos mindenki találkozott vele. Minden kirakodóvásárban megtalálható legalább egy kemencés lángos vagy langalló készítő, aki isteni illatokat és ezáltal kígyózó sorokat állít elő. Emlékszem, néhány éve a Móricz Zsigmond körtéren kirakodóvásár - talán karácsonyi vásár volt - és képes voltam munkából hazafelé leszállni a villamosról azért, hogy vehessek egy szeletet a friss kenyérlángosból. De említhetném akár a Deák téri karácsonyi vásárt is... Vagy bármelyiket. Nagyon könnyű rászokni erre az egyszerű, de nagyon finom ételre.

A töki pompost azóta már itthon sütöm, de ugyanígy teszek ezentúl francia testvérével is, a tarte flambée-vel. Náluk ez a változat kapható minden rendezvényen.


Hozzávalók:
- 44 dkg liszt
- 6 evőkanál (olíva)olaj
- 2 tojás sárgája
- 200 ml víz
 -1 teáskanál só
- tejföl vagy krémsajt
- 1 nagy fej (lila)hagyma
- kockázott húsos szalonna vagy sonka

A lisztet, 5 evőkanál olajjal, vízzel, a tojások sárgájával és a sóval alaposan összedolgozom, összegyúrom, míg teljesen sima tésztát kapok. Gömböt formálok belőle. Egy tálba beleöntöm a maradék 1 evőkanál olajat és ebben meghengergetem a tésztát. Szobahőmérsékleten legalább fél óráig pihentetem.

Közben a hagymát megtisztítom, vékonyan felszeletelem, a sonkát vagy szalonnát felkockázom. A sütőt előmelegítem 220 fokra.

A tésztát kettéosztom, két újabb gömböt formálok, majd kerekre kinyújtom mindkettőt, jó vékonyra. Én már eleve sütőpapíron nyújtom, hogy csak át kelljen emelni az egészet a sütőlapra. A kerek tésztalapok széleit visszahajtom, ezzel egy peremet alakítok ki. Tejföllel vagy krémsajttal vastagon megkenem a tészta tetejét, rászórom a szalonnát és a hagymát.

Az előmelegített sütőben 8-10 perc alatt készre sütöm.


Ebből az adagból 2 db kb. 25 cm átmérőjű lepény készülhet el. Vagy akár egy nagyobb téglalap alakú. Bármilyen is a formája, eteti magát, nem lehet abbahagyni. Először készítettem, de elégedett voltam magammal. Nagyon jó állagú tésztát kaptam, könnyű volt vele dolgozni és a második képen látható, milyen szép, hólyagosra sült. Kissé kevés tejfölt tettem rá, erre oda kell figyelnem legközelebb, mert nagyon hamar beszívja a tészta.

Kíváncsi lennék, a barátok, ismerősök közül kinek melyik ízlik jobban: a töki pompos vagy az elzászi lepény. Legközelebb tesztelni fogom őket. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése